Walvissen

17 april 2024 - Akureyri, IJsland

Woensdag 3 april t/m dinsdag 16 april 2024
Akureyri
Tijdens deze 2 weken hebben we wat wisselend weer gehad. Prachtige zonnige dagen wisselden zich af met sneeuwdagen met een lage bewolking. Op die dagen is alles dezelfde kleur wit.
We hebben temperaturen gehad tussen de -13 en +13 graden. Gelukkig is een zeer harde wind ons bespaard gebleven. Enkele dagen zijn we binnen gebleven. Sneeuw, wind, slecht zicht en geen werk. Tijd voor een spelletje, Netfix en onze afsluitende rondreis door het oosten en zuiden van IJsland te plannen.

Woensdag 3 april was een mooie dag. We hoefden niet te werken en konden heerlijk in het zonnetje skiën. De sneeuw off-piste was heerlijk. We sloten af in de hottub in Þelamerkur sundlaug. Deze dag voelde zo echt als vakantie.
Ook de volgende dag was stralend. Ik wist toevallig dat er ‘s ochtends scholen kwamen skiën in Hlidarfjall. Het skigebied ging speciaal voor hen open. Dan zijn alleen de lagere liften open. Leuk voor mij om op bijna lege pistes te telemarken. Na 1,5 uur had ik het gezien. Na de lunch reden we naar Grenivík om te gaan paardrijden. Het uitzicht onderweg was adembenemend. Zo veel sneeuw tot aan het fjord met een straal blauwe lucht!

0404-131510 IJsland 2024
We waren de enige 2 gasten voor deze paarden toer. Twee Duitse jonge vrouwen begeleidden ons. We kregen instructie hoe we de paarden moesten besturen, maar uiteindelijk hoefde dat niet. De paarden waren wel gewend achter elkaar aan te lopen. Marja genoot ervan, ik niet. De wijdbeense zit op het paard deed pijn in mijn heupen. Helemaal in de tult was het een pijnlijke bedoeling.0404-144734 IJsland 2024
We kunnen paardrijden nu afvinken van ons lijstje.

Na een aantal dagen met veel sneeuw en/of werk zou het woensdag de 10e weer een mooie en vrije dag worden. En dat werd het ook. De zon stond al vroeg aan de hemel. Een mooie dag voor Whale Watching. Rijdend naar Husavík kwamen er wel steeds meer wolken. Maar op het moment dat we op de boot stapte trok het helemaal open. Je kon op deze boot niet naar binnen. Het was koud door de vaarwind en de wind die het laatste uur was aangetrokken. Met onze skikleding onder het warme pak van de organisatie North Sailing hebben we het echter geen moment koud gehad. Zo was het in het zonnetje best lekker. En we genoten van het uitzicht op de bergen aan de overkant van de baai. Bij het Puffin eiland hebben we nog één puffin gezien. Op de terugweg nog eentje. Helaas hebben we geen walvissen gezien. En dat was toch eigenlijk wel het doel van het Whale Watching. Omdat we geen walvissen hebben gezien mogen we nog een keer terug komen. We hebben een tegoedbon die altijd geldig blijft. Dus wie weet, gaat het nog een keer lukken. In het walvismuseum hebben we wel walvissen gezien. We zagen gigantische skeletten. Het was een interessant museum. Zowaar was er een restaurant open in Husavík. We hebben er een heerlijke Fisch and Chips gegeten.0410-135804 IJsland 2024De volgende mooie dag was op zaterdag de 13e. Na 2 uur lesgeven konden we heerlijk skiën in de verse sneeuw buiten de pistes.

Zondagavond was er een BBQ bij Strita. We gingen met de stoeltjeslift omhoog. Het was buiten eigenlijk te koud en zijn binnen gaan eten. Er was geen vegetarisch eten, behalve dan wat komkommers, tomaten, uien en een blaadje sla. We hebben dus aardig wat vlees naar binnen gewerkt. Het was erg gezellig. Om half 10 skiede we naar beneden. Het ging nog net in de schemer. We begrepen eigenlijk niet waarom de verlichting niet aan was.

Op maandag de 15e had ik had om kwart voor negen met Vincent afgesproken om te gaan toeren. We reden naar Hotel North aan de andere kant van de fjord. We hadden deze helling mooi gezien vanuit ons appartement. We parkeerden de auto bij het hotel, deden de vellen onder onze ski’s en liepen een kleine 700 hoogtemeters omhoog. De sneeuw voelde niet goed. Soms was het redelijk fijne diepsneeuw, soms was de sneeuw hard bevroren, meestal zakten we door de bevroren laag heen, een sneeuwtype waar je liever niet in skiet. Toch liepen we door. De noorden wind voelde koud aan. In het noorden was ook een donker grijze lucht. Geen probleem zei Vincent, de wind gaat draaien naar het westen, daar is de lichtste lucht. We liepen de 3 km en 700 hm binnen de 2 uur. Zonder echte pauzes, het was te koud om lang stil te staan.
Het skiën naar beneden was een uitdaging. De sneeuw was lastig, zoals hierboven al beschreven. Daarbij nam het zicht af. De donker grijze lucht uit het noorden was inmiddels hier aangekomen. Het sneeuwde. Uiteindelijk viel het me niet tegen. Op sommige stukken was het inderdaad moeilijk een bocht te maken, het was meer door de bocht stappen. Het grootste gedeelte was redelijk te skiën. Enkele stukjes hadden we lekkere losse sneeuw. Het was een leuk avontuur.

Vandaag deden we onze 3e poging om walvissen te zien. Al snel buiten de haven van Akureyri hadden we beet. Er zwom een bultrug. Hij kwam alleen met zijn rug boven, spoot water uit zijn luchtgat en ging weer heel even onder. Na enkele keren kwam die dan hoger uit het water en maakte een diepe duik waarbij de staart boven water kwam. Prachtig!0416 Whale Watching.Still002
Dan duurde het even voordat die zich weer ergens liet zien. Soms was dat ineens weer honderden meters weg, en soms heel dichtbij. Nadat we de bultrug van heel dicht bij hadden gezien voeren we verder naar het noorden weg van Akureyri. Binnen een kwartier zagen we een tweede bultrug. Hier zagen we hetzelfde patroon. Zo hebben we uiteindelijk na 3 maal de bultrug wel mooi gezien. Vanmiddag ben ik naar boven gegaan. De zon was inmiddels doorgebroken. Het was heerlijk weer en erg rustig op de piste. Tijd om te telemarken. Na anderhalf uur wisselde in mijn telemarkers in voor mijn alpine ski’s om nog wat off-piste te skiën. Kortom, een top dag!