Lek

12 oktober 2017 - San Martin De Los Andes, Argentinië

Pucon - San Martin de los Andes
De boot vertrekt om 13.00 uur. Je moet er een uur van te voren zijn, je moet reserveren en hij gaat maar 1 maal per dag. Op tijd vertrekken dus maar.
We vertrokken om 8.00 uur. De route was inderdaad schitterend. Op 1 mistwolk waar we doorheen reden na was de hemel weer strak blauw. Met de nodige foto en koffie stops kwamen we om 11.30 uur aan in Puerto Fuy. Het kleine plaatsje had nog net een supermarktje waar we een broodje konden scoren.
De camper moest achteruit op het veer geparkeerd worden. De instructie van de Spaans sprekende man van het veer was niet geheel duidelijk. Het stopteken blijkt ook niet internationaal te zijn. De nu net goed functionerende camper van Paul en Toos is nu iets kleiner.
De boottocht duurde 1,5 uur. Je vaart over een meer, omgeven door beboste bergen met soms witte toppen. Dat alles onder een stralende zon en een strak blauwe lucht. Op de bergen is geen weg, geen huis, geen enkel teken van menselijk handelen te zien, geweldig mooi!
Na de boottocht was het nog 11 km naar de grens. We waren gewaarschuwd dat het passeren van de grens uren en soms wel een hele dag kan duren. Maar het ging gelukkig lekker vlot. Binnen een uur nadat we het veer hadden verlaten hadden we de Chileense en Argentijnse douane gepasseerd. Op naar Sant Martin de los Andes over 45km onverharde weg.
IMG_20171013_32416Het kon niet uitblijven met al die gaten en stenen op de weg, een lekke band. Gelukkig hebben we 2 reserve wielen bij ons. Maar na het krikken en verwijderen van de 5 moeren kregen we het wiel niet van de auto af. Deze zat nog muur vast. Twee Argentijnse mannen die dol blij waren omdat Argentinie zich wel voor de WK heeft geplaatst hielpen ons verder met het laatste stukje. Als dank boden we ze enkele biertjes aan. Ze vertrokken nog blijer!
In San Martin de los Andes was gelukkig een garage waar onze band geplakt kon worden. Het oude mannetje sprak alleen Spaans en deed verder geen enkele moeite om ons te begrijpen of om zelf begrijpbaar over te komen. Met hulp van een voorbijgangster die als tolk wilde dienen hebben we nu de geplakte band met de juiste spanning weer onder de camper.
Al met al kwamen we vandaag dus een stuk later op de camping aan dan gepland. Na 3 nachten bij het meer in Pucon hebben we een camping nodig om water te tanken, vuil water te lozen, een warme douche te nemen en alle elektrische apparaten weer op te laden.
Met een Argentijnse steak op de BBQ en een biertje in de hand sloten we dag weer plezierig af.

1. Wim Antonissen:
    14 oktober 2017
    Fantastisch om weer zo te mogen meereizen. Indrukwekkend allemaal. Doe Paul en Toos de groeten van ons.
  2. Sophie:
    14 oktober 2017
    Weer super avontuurlijk een geweldige reis👍🏾Lekker genieten
  3. Hanneke:
    15 oktober 2017
    Wat een geweldige reis! Volgens mij is de natuur daar prachtig
  4. Rob:
    Leuk verhaal Ed.
  5. Hein:
    15 oktober 2017
    Zeker geen saaie vakantie :-) Nog veel plezier en succes !