Cruise

25 oktober 2017 - El Calafate, Argentinië

Lago Rocca - El Calafate

Je gelooft het niet, maar we zijn  met een heuse cruise meegeweest. En we vonden het nog leuk ook.
P1040626Vanmorgen zijn we heel rustig gestart met een bakkie koffie in het zonnetje op de schitterend gelegen free camping aan het Lago Rocca. De zon voelt hier lekker warm aan in het voorjaar. Het was windstil, dat hebben we hier ook nog niet veel meegemaakt. Goed insmeren, net als in Australië zit hier ook een gat in de ozon-laag. Armen en benen hoefden niet, zo warm was het nu ook weer niet. Het was een graad of 8.
De rechter achterband was wel wat zachter geworden, maar we konden er nog mee rijden. Het plan was om naar de haven te rijden en na de boottocht door naar El Calafate. Daar pompen we de band weer op de goede spanning en wisselen deze dan om met het reservewiel. De laatste dagen rijden we op het reserve wiel. We hopen dat de rechter achterband achter op de auto zachter leegloopt en als reservewiel kan dienen. Morgen moeten we 300 km rijden waarvan 70 onverhard. Een aantal dagen later rijden we nog 250 km. Dan is er pas weer een benzinepomp of garage.
Oh ja, die cruise, geweldig! Vanaf Puerta de Punta Bandera scheepten we in voor de Rio de Hielo Express. We vaarden over het Lago Argentina, het grootste meer van Argentinië naar de Upsala en Spegazzini gletsjer. De tocht naar toe was al mooi. Het uitzicht over het meer op de bergen met wit besneeuwde toppen was P1040668schitterend, vooral met de strak blauwe lucht die we de gehele dag hadden.  Bij een mooie ijsberg met een gat erin hielden we een stop. Een fotograaf van de organisatie ging foto's maken van alle passagiers. Een grote rij vormden zich. We dachten even dit gaat uren duren, wat zonde van de tijd. De stop was eigenlijk perfect om goed rond te kijken en intens te genieten van al de natuur om ons heen. De Upsala gletsjer konden we niet bereiken. Een teleurstelling? Nee, eigenlijk niet. De imposante gletsjer zagen we heel goed, maar op een behoorlijke afstand. Tussen ons en de gletsjer dreven enorme ijsblokken op het meer dat hier op een fjord lijkt. Het schip manoeuvreerde nog tussen enkele ijsbergen heen zodat we ze rondom  konden bekijken.
Na een stop tussen de ijsblokken was het bijna 3 kwartier varen naar de Spegazzini gletsjer. Onderweg kwamen we nog kleinere gletsjers tegen. Je hoefde je geen moment te vervelen. Je moest je wel van weerhouden niet continue te blijven fotograferen of filmen. De Spegazzini gletsjer was een soort kleine Perito Mereno. Een steile wand van ijs die recht uit het meer komt. Ook hier hoor je de gletsjer kraken en vallen de brokken in het meer. Een belangrijk verschil met de Perito Mereno is dat de Spegazzini gletsjer wel krimpt. Terug varend naar de haven bleef het uitzicht fantastisch. De zon stond inmiddels wat lager aan de nog steeds strak blauwe hemel waardoor de steeds verder verwijderende gletsjers nog mooier belicht waren.
Terug in de haven keken we met spanning uit naar de rechter achterband van de camper. Daar zat nog wel voldoende lucht in om de 40 km naar El Calafate af te leggen. Die weg is helemaal geasfalteerd zonder kuilen of gaten.
We hebben het gehaald naar de bezinepomp. We hebben de band weer op spanning gebracht, boodschappen gedaan en water en diesel getankt. Terwijl de dames de boodschappen deden hebben Paul en ik in record tempo het rechter achterwiel verwisseld. Om 9 uur vonden we een plekje aan het meer in El Calafate. We moesten eigenlijk nog eten, maar hadden niet veel zin meer om te koken. Een kopje soep, boterham, worstje en biertje voldeed prima.

1. René & Fenna:
    26 oktober 2017
    Hoi hoi. Leuk om ook dit verhaal weer te lezen!
    Blijf genieten!
  2. Anja:
    26 oktober 2017
    Mooi he, wij hebben een soortgelijke cruise gedaan of misschien dezelfde, tip: In El Calefate hebben wij een superleuke bierproeverij in het plaatselijke cafeetje gedaan.
  3. Hanneke:
    27 oktober 2017
    Geweldig uitzicht moet dat zijn op de gletchets met ondergaande zon🌞 Genietse!
  4. Marja en Ed:
    1 november 2017
    Wij hebben regelmatig bierproeverijtjes gedaan vanuit onze koelkast. De Austral El Calafate had mijn voorkeur.