Handjes

20 oktober 2017 - Gobernador Gregores, Argentinië

Perito Mereno - Estancia La Angostura (Gdor. Gregores)
De Ruta 40 is een legendarische weg in Argentinië en verbindt Buenes Aires met de meest zuidelijke stad op aarde: Ushuaia. Deze weg  is voor Zuid-Amerika wat de Route 66 voor Noord-Amerika is. Vooral in het zuiden is de weg nog grotendeels onverhard. De weg wordt de laatste jaren steeds meer geasfalteerd zodat deze meer en meer een belangrijke noord-zuid verbinding wordt.
Het doodlopende straatje naar de Laguna in Perito Moreno bleek 's nachts behoorlijk druk te zijn. Daarnaast ging er vannacht een generator aan in een bedrijf aan de overkant van de laguna. Best een herrie zo in de nacht. Dus, oordopjes in, ogen dicht, heerlijk geslapen.
Nadat we langs het benzinestation voor wc, koffie en wifi zijn gereden koersten we op de supermercado aan. We hebben de kar weer volgeladen. De komende 500km is er weinig te krijgen. Er zijn wel enkele tankstations onderweg, maar het schijnt regelmatig voor te komen dat ze geen diesel meer hebben. Tanken bij iedere pomp is het advies.
Geheel volgetankt draaide we vervolgens de Ruta 40 op voor ongeveer 90km. Op de kaart van 2017 staat dit nog als onverhard ingetekend, maar de weg was mooi geasfalteerd en kaarsrecht. Dat schoot dus lekker op. Je hebt hier ook geen last van files. Het is zo'n weg waar je iedere tegenligger nog groet. Over die 90km heb ik 3x gezwaaid.
P1040296We namen de afslag naar Cuevas de los Manos. Dit is een grot met rotstekeningen die gemaakt zijn tussen 9.300 en 1.000 jaar geleden. Het zijn voornamelijk negatieve handen, ofwel je hand op de rots en dan om je hand kleuren. Wat de betekenis van deze rotstekeningen is weet men niet. Vermoedelijk was het toch om aan te geven dat men daar geweest was. De bewoners van deze streek waren in die tijden nomaden en jaagden op guanaco's. De guanaco  is een soort lama. We hebben er onderweg naar de grot een aantal gezien.
Iedere generatie die daar langs kwam liet dan zijn handafdruk achter. Uit de recentste periodes zijn afbeeldingen van de jacht op de guanaco gevonden. Uit de verschillende afgebeelde jachtscenes weet men nu hoe zij jaagden. De in de grot gevonden voorwerpen zijn verplaatst naar een museum.
Op de 30km terug naar de Ruta 40 zagen we nog velen guanaco's. Deze beesten zijn behoorlijk schuw. Ze horen onze camper over de steentjes weg al van mijlenver aankomen. We hebben dan ook alleen wegrennende guanaco op de foto.
De Ruta 40 bleek ook daar al geasfalteerd. We kwamen dan ook snel in Bajo Caracolas. Tanken was hier geen probleem. Het was pas 16.00 uur. We besloten hier niet te stoppen en in het zonnetje te gaan zitten, maar reden door over de Ruta 40 richting Gdor. Gregores. Je ervaart hier echt hoe leeg de Patagonische vlakte is.
Voor Gdor. Gregores sloegen we rechtsaf op de ruta 29. Een prachtige onverharde weg. Aan deze weg ligt de Estancia La Angostura. Nou ja, aan deze weg, de oprit naar de boerderij is 4,5 km lang. We kunnen hier overnachten en kunnen van hun voorzieningen gebruik maken.
De estancia ligt schitterend en midden in de ongerepte natuur. Je moet hier geen suiker bij de buren gaan lenen. Daar zal je minstens een uur voor moeten rijden.

1. Toine:
    22 oktober 2017
    Jullie rijden voor een goede taste al wel wat dagen en kilometertjes af!
  2. Jopie:
    22 oktober 2017
    wat een prachtige verhalen, mooi om jullie zo te volgen.
  3. Mark:
    22 oktober 2017
    Weer een mooi verhaal en prachtige foto's
  4. Harry Eichholtz:
    22 oktober 2017
    Zo jullie zijn alvast op de wintersport
    Prachtige foto,s
    We zijnjaloers😉
  5. Arie Visser:
    23 oktober 2017
    Hallo Marja en Ed weer een mooi verhaal en geen suiker vergeten.
    Goede reis verder. Groet Arie en Nel