Vlucht

5 oktober 2017 - Santiago, Chili

Op 4 oktober om half 3 vertrokken we van huis richting het station. De trein bracht ons, zonder oponthoud naar Schiphol. Toos en Paul, onze reisgenoten voor deze trip, 20171004_200420stonden ons al op te wachten. We waren ruim op tijd en ook het inchecken ging soepeltjes. De veiligheidscontrole nam wel wat tijd in beslag. Deze lijkt wel steeds grondiger te gebeuren. Voorheen was het voldoende om een laptop of tablet uit je rugzak te halen. Nu moesten ook camera's, navigatie apparatuur, GSM' s, powerbanks en opladers uit de tas. Ieder apparaat en ieder snoertje werd bekeken. En daarna alles weer in de rugzak zien te krijgen...
De vlucht duurde lang. Enkele films dooide de tijd. Van slapen kwam niet echt veel terecht. We waren 20 minuten eerder dan gepland in Santiago. Die tijd werd daarna vet verloren bij de douane. Het kostte ons bijna een uur om door de rij voor de douane te komen. Iets waar we verder rekening mee moeten gaan houden. Tijdens onze reis moeten we meerdere keren de grens tussen Chili en Argentinie passeren.  Om 11.00 uur (plaatselijke tijd) arriveerden we bij ons hotel. De reis heeft zo 25,5 uur geduurd. Even zagen we tegen de terugweg op. Dan komen er nog zo'n 12 uur bij. Heel even maar. We hebben tenslotte 4 weken avontuur voor ons!
Na al het zitten en wachten besloten we naar het centrum van Santiago te lopen. Geen hop-on hop-off bus, Een korte wandeling zou ons wel goed doen. En dat was ook zo. We ervaarden Santiago als een drukke Spaane stad met 7 miljoen inwoners. Je waant je hier echt in Spanje. Het centrum is met Europesche invloeden gebouwd maar biedt helaas geen echt oude gebouwen. Echt bijzonder is de stad dan ook niet. En dat is ook de reden dat we hier maar 1 nacht blijven. Vrijdag halen we de 4x4 op en begint onze reis naar Punta Arenas. De korte wandeling was overigens toch nog 16,4 km.