Naar het zuiden

14 oktober 2017 - Parque Nacional Los Alerces, Argentinië

Gutierrez - Parque National Los Alerces
In Bariloche was een niet reisdag gepland. Er waren meerdere mogelijkheden om de dag leuk te besteden. We hebben overwogen om naar Cerro Cathedral te gaan. Je kan daar met een lift omhoog om van het uitzicht te genieten en je kan daar wandelingen maken van licht naar zwaar, voor elk wat wils. Toos overwoog een rondtoer rond het meer te maken. Een dagtocht met boot, bus en lopend. Mountainbiken en andere outdoor aktiviteiten hebben we niet overwogen.  We vonden dat we al heel veel langs en om meren hebben gereden. Bovendien is met bus en boot een beetje jammer van de gehuurde camper. Naar de Cerro Cathedral viel ook af. Het was licht bewolkt en er ligt nog zoveel sneeuw op hoogte dat wandelen er waarschijnlijk ook niet in zit.  We besloten om de extra dag in Pucon in te halen en direct door te gaan naar het zuiden. We kwamen immers alle 4 voor het ruige Patagonie, en hoe zuidelijker we gaan hoe ruiger het wordt.
IMG_20171015_555De route voerde door een soort Alpen landschap, alleen dan zonder verdere wegen, paden, dorpen, boerderijen, hutten, ski liften, ski pistes weilanden/almen of andere sporen van menselijk handelen. Puur natuur dus! Het moet zo zijn zoals de Alpen en honderden jaren geleden uitgezien moet hebben.
IMG_20171015_22518Een bijkomend voordeel van deze keuze was dat er op zaterdag markt is in El Bolson. De dames konden zich heerlijk uitleven. De markt was bezet met overjarige hippies. El Bolson staat daar om bekend.
Na het inslaan van de onverharde weg naar het Parque National Los Alerces werd het landschap nog indrukwekkender. IMG_20171015_42678Bij de ingang van het park was een ranger die ons aangaf waar we konden overnachten. Een prachtig plekje aan het meer!
Het Parque National Los Alerces is genoemd naar de Alerces bomen. Dit zijn een soort Lariksen die verwant zijn met de Sequoia. In het park staan Alerces van 4.000 jar oud. Om daar te komen moeten we met een boot 30km over het meer varen en nog 2 uur lopen. Helaas, de ranger kon met zijn radio contact achterhalen dat de boot morgen niet zou varen. Jammer. Van alle wandelmogelijkheden in dit immens groot en meest wild park van Argentinie was slechts 1 wandeling begaanbaar. De andere wandelingen waren gesperd door sneeuw of een recentelijke bosbrand. De wandeling gaat langs 1 Alerce van 300 jaar oud, een kleintje dus. Verder moeten er veel vogels te zien zijn in en rond het Lago Verde.

1. Renee:
    16 oktober 2017
    Het wordt steeds mooier.....oooh waarom zijn wij nog niet met pensioen😜
  2. Arie Visser:
    17 oktober 2017
    het wordt steeds mooier een voorspoedige reis Verder groet Arie en Nel.
  3. M. Kokje:
    18 oktober 2017
    Iedere dag zien jullie weer nieuwe mooie landschappen, bergen en heel veel sneeuw. Wanneer wordt het warm?
    Nog heel veel mooie dagen. Ma