4x4

9 oktober 2017 - Pucón, Chili

Op de rustige camping hebben we heerlijk geslapen. Het regende toen we wakker werden. We houden ons dus aan het plan van de watervallen. Voor het geval dat het weer beter wordt had Toos een mooie wandeling gevonden. Onderweg naar de watervallen regende het nog even behoorlijk. Met 6 gr. C  voelde het ook fris aan. Maar er kwamen wel wat blauwe gaten in het wolkendek. Even dachten we en glimp van de vulkaan op te vangen.
Het laatste stuk naar Panguin was onverhard. De weg was goed te berijden. Een zijweg naar de Salto Palguin waterval was er echter slecht aan toe. De velen regen van de afgelopen weken heeft daar zijn sporen nagelaten. We hobbelde zo over de geulen, gaten en plassen heen. Een laag hangende tak belemmerde ons de doorgang. Het laatste stukje moesten we lopen. We moesten toegang betalen om de waterval te kunnen zien, $2.000,- p/p.  Wel duur, maar we wilden ze nu uiteraard wel zien. Het gebied telt hier meerdere watervallen. Iedere waterval moet apart betaald worden. Er was een leuk paadje aangelegd naar de waterval. De waterval zelf was wel aardig, niet echt spectaculair. Eigenlijk was de weg er naar toe leuker dan de waterval zelf.
We besloten om het maar bij deze waterval te laten. De zon kwam nu geregeld achter de wolken vandaan. De temperatuur was in de dubbele cijfers gekomen. Op naar de wandeling. Halverwege de rit was Toos haar zonnebril kwijt. Toos en Paul besloten terug te gaan naar de waterval om de zonnebril te zoeken.
IMG_20171009_24475Marja en ik reden verder over de mooie onverharde weg richting de Quetrupillán o Chinay hut. We wilden dan heen en weer over de Passo Chinay naar de volgende hut lopen. Bij het laatste stuk van de weg stond een bord met '4x4 only'. Het was een avontuurlijk stukje weg.
De wandeling was gelukkig ook de moeite waard. Het pad kronkelde langzaam omhoog tussen allerlei verschillende bossen. De sneeuw op het pad nam toe. Plotseling stak er heel rustig een vos over op het besneeuwde pad voor ons. Vervolgens verdween hij tussen de struiken en bomen. Wow. Na een kilometer of 3 werd de sneeuw te heftig en besloten we om te keren. We vonden de camper van Toos en Paul bij het begin van het 4x4 stuk. Zij hebben daarvandaan een wandeling gemaakt. De zonnebril lag overigens gewoon in de camper.
Terug in Pucon hebben Marja en ik voor de woensdag de klim naar de top van de Villaricca vulkaan geboekt.
We zijn niet terug gegaan naar de camping, maar hebben de camper bij het meer gezet voor de overnachting. De koelkast van Toos en Paul werkt weer. Die had blijkbaar een boost van de 220V nodig.

PS. 1.000 Chileense pesos is ongeveer 1,40 euro. Als teken gebruiken ze het dollarteken $.

1. Renee:
    10 oktober 2017
    Wat een mooie ervaringen en dan ook nog een vos vlak voor je neus👍🏻Veel plezier met de vulkaantocht
  2. Hanneke:
    Leuk geschreven Ed....grappig van de zonnebril 😄😎
  3. Corine:
    10 oktober 2017
    Hoop voor jullie op nog veel meer van dit soort "avonturen"....
    Veel vulcanisch plezier!!!!!!!
  4. Toine:
    Blijft behelpen nietwaar?😅
  5. Arie Visser:
    10 oktober 2017
    Hallo Ed en Marja ik dacht zijn jullie gek geworden 2000$ voor een kaartje maar ik heb verder gelezen het viel wel mee goede reis tot horens Arie en Nel
  6. Claudia van elsen:
    10 oktober 2017
    Oh wacht ff. Gaat niet over de route die jullie gaan afleggen😂
  7. Elly van wijngaarden:
    10 oktober 2017
    Leuk jullie te volgen op een vlgs ons fantastisch reis veel plezier verder👍
  8. Linda Ravestein:
    10 oktober 2017
    Heel veel plezier volg jullie
  9. Harry Eichholtz:
    10 oktober 2017
    Super ! vooral een mooie wandeling naar de top van dr vulkaan lijkt me geweldig
  10. M. Kokje:
    11 oktober 2017
    Jammer dat het weer niet zo erg mooi is,maar jullie doen toch wat je plan was. Zie uit naar het volgende verslag.