Eiffeltoren

16 oktober 2019 - Tokyo, Japan

Tokio, 16 oktober 2019
Nadat we gisteren het Centraal Station van Amsterdam hebben gezien, gingen we vandaag naar Parijs. De Tokyo Tower is namelijk een kopie van de Eiffeltoren. Niet exact, de Tokyo Tower is 9 meter hoger dan zijn voorbeeld.
Op weg naar de Tokyo Tower kwamen we langs de Zojoji tempel, een mooi tempelcomplex pal voor de toren. De Zojoji tempel deed niet veel onder aan de Senso Ji tempel die we gisteren bezochten. Het was hier alleen veel rustiger. Misschien kwam dat omdat hier ook geen souvenirs winkeltjes en restaurantjes zitten.
Bij de Tokyo Tower aangekomen zie je eindelijk dat deze toren toch best hoog is. Er staan namelijk redelijk hoge wolkenkrabbers omheen, zodat er slechts een klein deel boven de stad uitreikt. De Eiffeltoren lijkt eigenlijk hoger. Met het park eromheen is dat echt een bezienswaardigheid. Je kan de Tokyo Tower ook op.  Daar moet je dan wel een paar yen voor uittellen. Wij zijn niet naar boven gegaan. We kozen ervoor om naar het observatiepunt in de Metropolitan Government Tower te gaan. Je kan hier gratis naar de 45e verdieping. Dat geeft een indrukwekkend uitzicht op de grootte van de stad. Zover je kon kijken, zuid, oost of west, de stad liep door. Het was niet helemaal helder, helaas konden we de Mount Fuji niet zien.
Op de 2e etage van de MGT was een expositie van de Olympische vlag. Er hing wat historie van vorige spelen en propaganda voor Tokyo 2020 omheen.
Onderweg naar de Tokyo Waterfront  stopten we even bij de Takeshita Street om, zoals Toos dat zegt, ‘meisjes te kijken’. Op zondag zouden hier en in het nabij gelegen park veel extravagant gekleden meisjes en jongen vrouwen rondlopen. Het was geen zondag, er was dan ook weinig te zien.
De monorail bracht ons naar de Tokyo Waterfront City. Op de Tokyo Waterfront vind je een Reuzenrad, veel exhibitie ruimten, musea en een tennis stadion. Toyota was hier, als hoofdsponsor van de Olympische Spelen, flink aan het opbouwen. Wij waren hier voor het Digital Art Museum. Dit museum toont, zoals je de naam ook al doet vermoeden, digitale kunst. Het was prachtig.
Tot slot van de dag reden we nog langs Shibuya Square om wat neon reclames te lezen.

1. M. Kokje:
    18 oktober 2019
    Wat een hoge flats. Ik telde wel 50 verdiepingen! Wil ik niet wonen. Jullie maken wel een mooie reis! Nog veel mooie dagen!Gr. ma