Goud

1 november 2019 - Kyoto, Japan

Kyoto, 1 november 2019
Met de JR trein en zo’n drie kwartier lopen kwamen we bij de Kinkaku-Ji Temple. De Kinkaku-Ji Temple is bekend om het gouden paviljoen. Na het neertellen van 400 yen mag je daar op een fotogenieke plaats een foto maken. Het weer zat mee. De zon scheen goed in de rug en er stond een zacht briesje zodat het water in het meer wat beweging had. Een spiegelbeeld in een meer is al prachtig. Voor de video is het nog mooier als het water een beetje beweegt. Je hebt immers niets aan videobeelden als alles stilstaat. Een perfect plaatje zo dus. Met de drukte viel het ook wel mee. Het was niet eens lastig om een goed standpunt voor de foto’s en video te vinden.
Verder was daar echter niets te zien. Inmiddels werd het ook drukker en drukker. Er waren ook weer grote groepen scholieren, te herkennen aan de gele petjes of de strakke uniformpjes. We schuifelde zo door de kleine tuin terug naar de parkeerplaats. Er was een stroom van bussen die aankwamen. Het kon dus nog steeds drukker.
We kozen de bus om van het Golden Pavilion naar het Niji Castle te gaan. Dat leek een slimme keuze. Bij het kasteel stond dat de tour zo’n 2 uur zou duren. Nu kwamen we in ieder geval uitgerust aan.
De eerste indruk was fantastisch. De vertrekken van de shoguns met schilderingen op de wanden waren erg mooi. We luisterden met een Engelstalige gids mee. Het was erg interessant. Zo leerden we waarom de Samurai van die bijzondere kapsels hadden en waarom de Geisha’s een wit gezicht hebben. We gingen verder het kasteel in en daar stond het weer: ‘wegens restauratie gesloten’. De drie hoofdgebouwen waren volledig ingepakt. Je kon er niets van zien. Het zou tot 2021 duren.
Toch weer wat teleurgesteld vervolgden we de rondtoer. We moesten rechtsaf de tuin in, maar ook dat deel was afgesloten.
Terug bij het station liep ik nog even zo’n megastore in. Op de begane grond was de  foto afdeling. Ze hebben daar een gigantisch assortiment op voorraad. Als voorbeeld vind je tussen de foto’s het 3-poot of statief-bos. Het is een soort Mediamarkt in het kwadraat. Op de 1e verdieping waren PC’s en accessoires. Je kan daar ieder stekkertje en draadje vinden. Er was heel veel, zelfs nog lege CD’s en DVD’s. De prijzen vielen tegen. Ook de Japanse merken van foto en video apparatuur is duurder dan in Nederland.
Ik waagde nog een verdieping omhoog te gaan en kwam bij het witgoed. Mijn oog viel direct op de wand met wc-brillen. Toch maar even kijken. Een instapmodel elektronische wc-bril heb je voor zo’n €150,-. Maar wil je echt lekker zitten, dan kan je je uitleven tot zo’n €800,-.

NB. Ik weer een paar video's toegevoegd. Je vindt ze onder de kop video's of op YouTube!

1. Wil van elsen:
    2 november 2019
    alweer een Ed-winkel ! (Frankrijk)