Hippo

16 oktober 2015 - Okavango Delta, Botswana

Prachtig, al die geluiden in de nacht. Heerlijk geslapen in de bush!
Na het ontbijt voeren we met de mokoro naar een ander eiland voor een wandeling. De tocht met de mokoro was fantastisch mooi met alle vogels in de vroege ochtend. Bij een bredere pool blokkeerden meer dan 10 hippos (nijlpaarden) de weg. Het was een spannend stukje varen.
De hippos wachten ons opDe wandeling stelde niet zo veel voor. Naast een paar wrattenzwijnen en uiteraard heel veel vogels was er weinig wild te spotten. Her werd meer een cursus spoorzoeken. We leerden de sporen lezen van een crocodil, een hippo en een olifant. We leerden ook van alles over de ontlasting. Wat is het verschil tussen de poep van een hippo en een olifant? Hoe zie je of het van een mannetje of vrouwtje was? Kortom allemaal heel nuttig als we weer door de jungle van de Reeuwijkse plassen lopen...
En van alles over survival in de bush. Hoe kan je je tanden poetsen? Hoe kom je aan een tandenstoker? Wat helpt tegen malaria muggen? Hoe houd je olifanten op een afstand? Kortom, allemaal nuttig bij de volgende boswandeling op de Utrechtse Heuvelrug.
De terugweg met de mokoros was nog spannender, De hippos lagen ons al op te wachten. We hebben Toos en Paul opgeofferd. Zij gingen met de mokorro naar links. De hippos volgden. Snel gingen de overigen mokorros naar rechts. De hippos raakten in verwarring en we kwamen er snel langs. Na het opbreken van het kamp gingen we met de mokoros naar een ander kamp. Onderweg lag weer een hippo in de weg. In een smaller stuk was hier geen doorkomen aan. We zijn er uitgestapt en over land om een hippo heengelopen. We gingen ervan uit dat de hippo het te warm vond om uit het water te komen. Dat was gelukkig ook zo.
Het kamp waar we aankwamen had vooropgezette tenten. We hadden het beeld van out of Africa, maar dit was toch wel veel eenvoudiger.
Boswana - Nederland 0-2We konden hier nog we een portje darten en volleyballen. We hebben Botswana verslagen en zijn door naar de volgende ronde.
In de avondwandeling werden we gedeeltelijk overhoord van de ochtend wandeling. We zijn geslaagd.