Jade Dragon Snow Mountain

27 oktober 2016 - Lijiang, China

P1020484 Lijiang - Jade Dragon Snow MountainWe vertrokken om 9.30 uur voor onze tocht naar de Jade Dragon Snow Mountain. Ondanks dat we met een kabelbaan tot 4506m konden komen bleek het toch een hele expeditie te worden.

Na een korte wandeling door Jijiang hebben we een goede prijs kunnen maken voor een taxirit naar het park. De taxi stopte voor het park al zodat wij kaartjes konden kopen. Wat voor kaarten we moesten kopen werd ons echter niet duidelijk. De informatie stond alleen in het Chinees en er werd geen Engels gesproken. Het duurde even voordat een Chenglish sprekende bewaker het ons duidelijk kon maken. We hadden een ticket van 180 Yuan nodig voor de gondel en een van 20 Yuan voor de bus. We kochten de beide tickets, waarvoor we overigens ons paspoort en toeristenkaart moesten tonen en reden verder met de taxi.

Na enkele minuten arriveerden we bij de ingang van het park. De 2 kaarten bleken nog niet voldoende te zijn om het park in te gaan. We hadden nog een kaart nodig van 130 Yuan. De taxi vervolgde zijn weg en zette ons af bij een groot complex waar we de bus naar de gondel moesten nemen. Er stonden veel dranghekken en er waren 4 wachtkamers. Het had veel weg van een Chinees treinstation of misschien wel van een vliegveld. Gelukkig was het  niet echt druk, dus we konden vrij snel in een bus komen. De enige ophoud waren de controles van de verschillende kaartjes en paspoort.

De bus bracht ons naar de gondel. Daar stond helaas wel een behoorlijke Efteling rij. Dit duurde best wel even. Uiteraard werd ook hier weer gecontroleerd of we wel een kaartje hadden.

De gondel bracht ons naar 4506m. Daar kwamen we om 12.00 uur aan.

P1020485 Lijiang - Jade Dragon Snow MountainWe kwamen op een terras uit waarvandaan trappen verder omhoog leidde naar de top van 4591m. Gelukkig was er steeds een stuk vlak tussen de trappen. Een trap is behoorlijk zwaar op deze hoogte. De meeste Chinezen hebben dan ook een fles met zuurstof gekocht. Helaas konden we de top toch niet bereiken. Het had vannacht gesneeuwd. Het bovenste deel was nog niet sneeuwvrij. We hebben nog even gewacht, maar zagen wel dat in dat tempo de sneeuwruimers het vandaag niet meer zou redden. Na een kwartiertje werd dit bevestigd en hebben we onze toppoging op moeten geven. Ons nieuwe hoogterecord ligt nu op 4561m.

P1020516 Lijiang - Jade Dragon Snow MountainNa genoten te hebben van het prachtige uitzicht zijn we weer afgedaald. Er was geen rij voor de gondel naar beneden. Ik heb geen idee waar al die Chinezen ineens waren gebleven. Het was lastig om de juiste bus te vinden naar de Blue Moon Valley. Maar het is gelukt. De Blue P1020551 Lijiang - Blue Moon ValleyMoon Valley is een, naar bleek, aangelegd park met meertjes en watervalletjes met de Jade Dragon Snow Mountain op de achtergrond. In het park zie je heel veel paartjes die hun trouwfoto’s aan het schieten zijn. En uiteraard, zoals overal, heel veel selfies makende Chinezen.

Na de terugrit met de bus naar het basiskamp was de volgende uitdaging om een taxi te vinden die ons terug naar de stad zou brengen. Taxi’s genoeg, maar de prijs was bijna 2x zo hoog als die van de heenweg. Afdingen lukte niet echt. Het werd stil in het kamp. Alle Chinezen waren ineens verdwenen. We hadden weinig keus en moesten toch de ‘dure’ taxi nemen. (duur is hier relatief, het kwam op ongeveer 20 Yuan per persoon uit voor 30km).

P1020567 LijiangHet was leuk om de oude stad van Lijiang nog even in het licht te zien. We vonden een eettentje waar we voor 23 Yuan heerlijk hebben gegeten. Het biertje van 0,6 liter voor 10 Yuan erbij maakte het eten nog niet echt duur. Na nog wat door de stad gedwaald te hebben dachten we een leuk terras gevonden te hebben om met uitzicht over de stad nog een bakkie te doen. Helaas kwamen we terecht tussen de lawaai van de 2 buren. De koffie bleek zelfs voor Nederlandse begrippen nog duur: 58 Yuan voor 1 Americano (zwarte koffie).

PS. De koers van 1 Yuan is 13 eurocent.

1. René en Fenna:
    28 oktober 2016
    Gezellig om al die verhalen met foto's te lezen. Krijg ook zin in vakantie! Geniet verder!
  2. Marja en Ed:
    29 oktober 2016