Kabel

8 oktober 2017 - Pucón, Chili

Lautaro - Pucon
De nacht op het parkeerterrein van de Copec was niet echt rustig. Met oordoppen in heb ik toch redelijk geslapen. Verder is het een prima overnachtingsplaats: gratis, warme douches, schone toilets, een restaurant wifi en je bent heel snel op de Ruta 5. Het laatste stuk van de Panamericana was erg rustig, zoals altijd zei Google Maps.
De provinciale weg naar Pucon reed bovenverwachting goed door. Geen enkele verkeersdrempel en goed asfalt. Zo kwamen we voor tienen aan in Villarrica. Het is een Canadees aandoende plaats, mooie houten gebouwen met bergen op  de achtergrond. Misschien was het te vroeg op deze zondagmorgen, want er was bijna niemand op straat en op de buurtsuper na was alles gesloten, zo ook de toeristinfo. IMG_20171008_496Bij het Lago Villarirca stond een bank langs de boulevard en het zonnetje kwam net tussen de zware bewolking door. Een goed moment voor een bakkie. We genoten van het uitzicht over het meer en probeerde te zien achter welke wolk de Villarrica vulkaan zou liggen. Maar verder dan een verbeelding kon het niet komen, het bleef te bewolkt.
Hoe dichter we Pucon naderde op de mooie weg langs het meer hoe drukker het werd. In Pucon was het behoorlijk levendig. Alles was open, de mensen kwamen naar buiten en de zon kwam door. De toeristinfo kon ons maar beperkt helpen. Voor de activiteiten hier moesten we naar één van de velen Adventure bedrijven in de straat. De door het toeristinfo aanbevolen bedrijf was niet open. Het bedrijf twee deuren verder organiseert een klim naar de top van de Villarrica vulkaan op woensdag. De weersvoorspelling voor maandag en dinsdag zijn niet goed genoeg. Het is dan te gevaarlijk om de vulkaan te beklimmen. Het heeft hier weken geregend. Op de vulkaan heeft het gesneeuwd. Waarschijnlijk is het mogelijk om een groot deel naar beneden te skiën...
Morgen zal het veel regenen. Dat wordt dan een dagje watervallen en Lava tubes. Dinsdag plannen we voorlopig een wandeling. De voor donderdag geplande route kunnen we niet rijden. Er ligt te veel sneeuw op de weg. De toeristinfo heeft ons een spannend alternatief gegeven, maar hoe betrouwbaar is deze info?
Die zelfde toeristinfo heeft ons enkele campings aanbevolen. We hebben ze allemaal gevonden. We hebben ze allemaal bereikt ondanks het zeer slechte wegdek. De asfaltstukken hadden velen erg diepe gaten. De onverharde delen waren nog erger. De 4x4 had er geen problemen mee, maar ons huis rammelde heen en weer. Met je focus op de weg vergeet je dat de camper ook nog eens 3,5m hoog is. Een paar elektriciteitsdraden over de weg heb ik dan ook niet gezien. Enkele vakantiehuisjes hebben nu geen stroom meer. Helaas waren bijna alle campings dicht (volgens de toeristinfo zouden ze open moeten zijn), het seizoen is hier nog niet echt gestart.  De laatste camping was gelukkig wel open. De mensen waren zichtbaar blij dat we eraan kwamen. We zijn de eerste gasten van het seizoen. Paul moest stroom hebben om te kijken of zijn koelkast het doet. Met drie man werd er een kabel getrokken vanuit het sanitair naar de camper. De koelkast heeft het nog steeds niet gedaan. Heel hard hebben we deze ook weer niet nodig want het is nog steeds behoorlijk fris.
Met de bij de buurtsuper gescoorde aanmaakblokjes had Paul het kampvuur in no-time aan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Fenna:
    9 oktober 2017
    Het echte avontuur is begonnen! Prachtig. We blijven het volgen!
  2. Renee:
    9 oktober 2017
    Klinkt allemaal heel spannend en vooral avontuurlijk😀Genieten maar👍🏻
  3. Hein:
    Never a dull moment !