Onsen

18 oktober 2019 - Yamanouchi-machi, Japan

Yudanaka, 18 oktober 2019
We hadden er een hard hoofd in. We moesten in de spits met de trein naar Tokyo Station, zeg maar Amsterdam CS. Het was zonder bagage al een tour. Met de bagage door de menigte in de trein komen, het leek een hele uitdaging. Wilfred stelde zelfs voor een taxi naar het station te nemen. Helaas bleek er in de spits geen taxi te krijgen te zijn. Het viel eigenlijk nog wel mee. De bagage om je heen bleek een barrière waardoor ik eigenlijk minder in de verdrukking stond.
Bij de Shingansen naar Nagano stonden al behoorlijke rijen. We hadden dit keer geen stoelen gereserveerd. Dat was ook niet mogelijk. Naar Nagano rijden als gevolg van de tyfoon nog steeds minder treinen. Er zijn meer dan 100 treinen onder water gekomen door overstromingen. Deze lijn heeft hier last van. Eenmaal in de trein hebben we er niets van gemerkt.
Vanaf Nagano begonnen we aan onze derde trein van de dag: een boemeltje naar Yudanaka. Daarvandaan reden we met taxi’s direct door naar de Snow Monkeys.
De Snow Monkeys zijn apen die jaren geleden ontdekt hebben dat het badderen in een Onsen wel lekker is. Sinds dien komen de apen heel vaak naar de Onsen. Het is een bezienswaardigheid om de apen te zien badderen. Het is gewoon een natuurgebied. De apen kunnen dus vrijwillig in en uit de Onsen. De afgelopen 6 dagen, sinds de tyfoon, is er geen aap meer gezien. Vanmorgen zijn er wel een paar gespot. De vraag is of de groep nu echt terug is gekomen. Bij het loket voor de kaartverkoop (voor de apen is het gratis, maar mensen moeten dus betalen) zeiden ze dat de apen er nu niet zijn. Terwijl wij discussieerden of we dan wel of niet naar binnen moesten gaan werd gemeld dat een parkranger had gezegd dat de apen verder het bos in waren getrokken.
We werden nog verrast door één aap die langs kwam lopen. Dit bleek een eenling te zijn die niet tot de groep behoorde.
Met één afgevinkte aap liepen we langs de rivier naar de de Ryokan, waar onze bagage door de taxi’s was afgezet. De mooie route toonde wat sporen van overvloedig water wat hier de afgelopen dagen doorheen is gestroomd. Ze hebben hier van de tyfoon heel veel regen gehad. Er is geen extreme wind geweest. Zo hier en daar kwam er stoom uit de grond. Er zijn hier veel warm water bronnen.
Een Ryokan is een Japans pension.  Je slaapt dus op de grond  op traditionele tatami (gevlochten matten) en een futon (matras) . Ook bij het eten zit je op de grond. Het avondeten was overigens heerlijk. Ik herinnerde me nog een spreuk die ik in Namibië in een Township tegen kwam: ‘Never trust a tinny cook’. Het was daar een magere kok, en het eten was verschrikkelijk vies. Onze kok voor vanavond was tonnetje rond.
De omgeving staat hier bekend om zijn Onsen (hete baden). Het hete water komt hier ook in het dorp op diverse plekken de grond uit en wordt geleid naar de Onsen.  Onze kamer heeft dan ook geen bad of douche.  Je moet hier gebruik maken van de Onsen van de Ryokan. Ieder Ryokan hier heeft wel een Onsen. Verder zijn er ook nog een aantal publieke Onsen in het dorp. Het schijnt leuk te zijn om dan in je kimono over straat te lopen van Onsen naar Onsen. Behalve de kimono horen hier nog speciale badslofjes bij. En over slofjes gesproken. De Ryokan mag je niet met je schoenen betreden. Je doet je schoenen dus uit en doet huisslofjes aan. Hiermee kan je door het Ryokan lopen. In je kamer liggen tatami, daar doe je de huisslofjes weer uit. In het toilet staan toiletslofjes, die je alléén op het toilet gebruikt. En buiten tussen de Onsen gebruik je dus de Onsenslofjes.
Naast de Onsen in het Ryokan hebben we nog twee andere Onsen uitgeprobeerd. Ze waren allen véél te heet. Ik zie er overigens ook niet echt de lol van in om het ene te hete bad te verwisselen voor het andere.

1. M. Kokje:
    19 oktober 2019
    Marja, wat kan jij alles mooi vertellen! Ik zie zo alles voor me. Nog veel plezier!