Parapluutjes

14 oktober 2019 - Tokyo, Japan

Tokio, 14 oktober 2019
Om 7.00 uur zaten we aan het uitgebreide ontbijtbuffet. Even bijkomen van de dag van gisteren. Toch nog steeds onwerkelijk dat hier in Tokio niets aan de hand lijkt. Het enige dat je van de tyfoon merkt, is dat treinen zijn vertraagd of helemaal niet rijden. Wat op zich al heel bijzonder is in Japan. Normaal rijden ze stipt op tijd, nauwkeurig op de seconde. Gisteren zijn we in Sapporo al 50 seconden te laat vertrokken en was de vertraging op een gegeven moment opgelopen tot 2 uur. De spoorwegen excuseerden zich wel voor de vertraging. Reizigers die een sneltreintoeslag betaald hadden konden deze terug krijgen.
In Tokio is niets van de tyfoon te merken. Geen rotzooi op straat, geen afgerukte takken, geen omgewaaide bomen, geen overvloedig water, er is echt niets dat er op wijst dat er een tyfoon is geweest. Maar goed, we hebben natuurlijk nog maar een heel klein stukje gezien van deze metropool met 40 miljoen inwoners.
Op tv zie je uiteraard wel wat er gebeurd is. De beelden van de ramp worden hier continu getoond.
Het oorspronkelijke plan was om vandaag naar de stad Nikko te gaan. We vonden echter dat we gisteren al lang genoeg in de trein gezeten hadden. We hadden geen zin in weer 2,5 uur enkele reis naar Nikko. Het was daarbij nog onzeker of we daar wel zouden kunnen komen. De rechtstreekse trein reed nog niet en op tv hebben we treinen onderwater zien staan en bruggen zien instorten. Een dagje Tokio dan maar.
Vanmorgen reden we met de trein naar het Ueno park. Er werd wat gesport in het park. Niet zoals in China. Er werd wat hardgelopen, 2 mannen trainden wat met stokken en er stond een man touwtje te springen. Verder was het voornamelijk heel druk, zeker bij de Dinosaurus tentoonstelling. Aan de rij te zien hadden ze daar de laatste levende nog. De miezer regen dompte de sfeer wat, hoewel al die parapluutjes ook wel wat hadden. Na wat rond te lopen, een shrine (heilige begraafplaats) bezocht en een heerlijk bakkie koffie met een crêpe gingen we terug naar het hotel. De touwtjesspringer was overigens nog steeds bezig.
De rest van de groep was inmiddels ook aangekomen. Gezamenlijk gingen we naar Shibuya square.  Dit kruispunt is bekend van de voetgangers die behalve recht ook diagonaal oversteken. Het hele plein is dan vol met mensen. Misschien was het nu ook wel leuker met de paraplu’s op.
Na nog wat rond gewandeld en gewinkeld (niets gekocht) te hebben, hadden we vandaag genoeg van Tokio gesnoven. We hebben nog 3 dagen om andere delen te bewonderen.

1. Rob:
    15 oktober 2019
    De verwoestende werking van Hagibis lijkt jullie vakantiepret niet te verstoren. Veel plezier nog daar. Zijn weer mooie verslagen!
  2. Marja en Ed:
    We hebben zeker pret!
    Hagibis heeft wel zeker impact op onze reis. Vanuit Tokio waren we van plan naar de Mount Fuji te gaan. Dit is nu zo goed als onbereikbaar. Een alternatief was Nikko. Maandag was dat ook nog niet mogelijk. Nu staat voor donderdag Kamakura op het programma. Het lijkt dat de plaats wel bereikbaar is, maar de bezienswaardigheden zijn nog niet open.
    Vrijdag gaan we naar Nagano. Sinds gisteren is dat weer bereikbaar. Op tv beelden zien we echter dat grote delen van Nagano nog onder water staan.
    In Tokio merk je inderdaad weinig van Hagibis. De stad is gespaard, hoewel er hier ook delen blank staan (hebben wij gelukkig nog niet gezien)
  3. Hein:
    15 oktober 2019
    Wat een mazzel dat jullie geen last hebben van de tyfoon 😜. En wat leuk om jullie reis op de voet gevolgen. Ik wens jullie nog een fantastische vakantie 😃