Regen

19 oktober 2019 - Yamanouchi-machi, Japan

Yudanaka, 19 oktober 2019
We zagen het somber in. De weersvoorspelling gaf regen, regen en en nog eens regen. Het regende dan ook toen ik wakker werd. Er stond een stevige wandeling gepland in de Japanse Alpen in het Nationaal Park  Shiga Kogen. In de folder stond dat het gevaarlijk zou zijn als het regent. De paden zijn glad en je ziet toch niets van het mooie landschap door de laag hangende mist. Geen aanrader dus. Het alternatieve programma was naar Obuse. Obuse is een dorpje waar je het museum van een beroemde schilder (ik ben zijn naam weer vergeten) kan bewonderen. Het werk van hem diende als voorbeeld voor onze van Gogh.
Na het Japanse ontbijt (miso soep, rijst, sardientje, gebakken ei en thee) besloten we toch voor de wandeling te gaan. Als het niets zou zijn konden we altijd nog naar Obuse.
We hadden geluk. Na een uurtje wandelen trok de lucht open. Strak blauw werd het niet. Maar halverwege bij het meer kwam de zon helemaal door. Het werd zelfs t-shirt weer. De kleuren van water, lucht en bladeren waren schitterend. Het water was ijskoud. Blijkbaar komt hier geen warme bron in uit. De dames hadden moeite om weer verder te lopen. Zij wilde liever nog even zonnen.  Het was dan ook een heerlijk plekje!
Om kwart over één bereikte we een bushalte. De bus zou hier pas over anderhalf uur vertrekken. We besloten om door te lopen. Dat bleek uiteindelijk een heel mooi stuk oerwoudachtig met veel mos bedekt bos te zijn. Het was misschien wel het mooiste stuk van de route. Via de skipiste bereikten we een restaurant wat duidelijk ook voor de wintersport wordt gebruikt. We konden nog net de Olympische reuzenslalom afdaling van Nagano 1998 zien voordat het dichttrok en keihard begon te regenen. De afdaling en heel de berg was in de mist verdwenen.
Dit skigebied is het grootste van Japan. Er schijnt zo’n 6 meter kurkdroge sneeuw per jaar te vallen. Hier moeten we nog eens in de winter naar toe gaan!
Om 14.50 uur, exact op tijd, vertrok de bus terug naar Yudanaka. Het plan om nog te kijken of de apen in de Onsen zouden zitten hebben we maar niet uitgevoerd. Het regende nog steeds veel te hard. We hoorden later van reisgenoten dat de apen vanmorgen wel bij de Onsen waren. Zij hebben dus wel apen gezien. De Onsen is echter door de regenval van de tyfoon verwoest. Er staat nu geen water in.
Na een overheerlijke maaltijd werden we nog verrast met een optreden van Japanse drummers. Geweldig was dat. Er straalde zoveel plezier en energie uit. Echt top!