Tempelen

31 oktober 2019 - Kyoto, Japan

Kyoto, 31 oktober 2019
We hadden vandaag wat tempels op het programma staan. Vanuit het hotel liepen we door kleine straatjes richting de Toji Temple. Onverwachts stonden we ineens voor de Nishi-Hongwanji Temple. Deze leek van buiten zo veel op de eerder deze week bezochte Higashi-Honganji Temple, dat we dachten dat we daar weer uit gekomen waren. Bij nader onderzoek bleek het inderdaad toch een andere te zijn. De Nishi-Hongwanji vonden we mooier en het was leuk om een boeddhistische dienst te zien. We gingen naar de Toji Temple voor de 5 tier Pagode. We konden deze niet helemaal op de foto krijgen. De Pagode is omringd door hoge bomen. Vanaf één kant is die wel helemaal op de foto te nemen. Je moet dan het complex verder betreden en 500 yen pp neerleggen. 1000 yen om een Pagode met tegenlicht te kunnen fotograferen leek ons wat te veel.
We liepen door naar de Rengeoin Sanjusangendo Temple. We dachten nog even een stukje met de trein te kunnen pakken. Onze JR pas is immers nog geldig. Bij uitstappen bleek dat dit een privé trein was en moesten we toch betalen. Bij de Rengeoin Sanjusangendo Temple  betaalden we de entree om de 1001 Boeddhabeelden te kunnen zien. Dit was werkelijk een indrukwekkend gezicht. Vervolgens wandelden we door naar de Kiyomizu-dera Temple. Deze ligt prachtig tegen de berg aan en geeft een mooi uitzicht op Kyoto. Het hoofdgebouw stond helaas in de stijgers. Mooie stijgers van hout en bamboe, dat dan weer wel. We moesten hier overigens wel weer wat yen neerleggen, om iets te kunnen zien.
Om niet alles te hoeven lopen, pakten we een stukje met de trein, gevolgd door een bus. We kwamen zo uit bij de Ginkaku-ji Temple. Hier begint de Filosofen route, dit is een twee kilometer lange route langs een aantal tempels en shrines . De filosofen route eindigt dan bij de Nanzen-ji Temple. Eigenlijk waren we al te (tempel) moe om nog van de wandeling te kunnen genieten.
Vanaf de Nanzen-ji Temple liepen we door Gion naar de Gion Corner. De Gion Corner is een theater waar we om 18.00 uur een Geisha show bijwoonden. De show vond ik persoonlijk tegenvallen.
Kortom, de yens vlogen vandaag de portemonnee uit en we hebben nog zo’n duizend tempels te gaan.

1. M. Kokje:
    1 november 2019
    Zijn jullie nog niet tempel moe? Ik zou na 3 al genoeg vinden.