Torrii

30 oktober 2019 - Kyoto, Japan

Kyoto, 30 oktober 2019
Het was een korte rit met de trein naar Fushimi Inari Shrine. Fushimi Inari is bekend om de duizenden Torrii die over de paden tussen de verschillende gebouwen van de shrine staan. Inari is de Shinto god van de rijst. Personen en bedrijven doneren geld voor een Torri op deze heilige berg Inari. De namen van de personen of bedrijven staan op de Torri vermeld.
Direct vanaf het station begint de wandeling naar de top van de Mount Inari. Het was gigantisch druk. Voetje aan voetje schuifelde we in de stroom toeristen over de trail naar boven door de Torrii. Hoe hoger we kwamen, hoe rustiger het werd. In de bovenste loop van de trail lukte het zelfs om foto’s te maken zonder andere toeristen erop.
Vanaf Fushima Inari Shrine was het nog drie kwartier door met dezelfde trein naar Nara. Na een broodje te hebben gegeten bij een Franse Patisserie liepen we over een winkelstraat richting de tempels en het park van Nara. Al snel bereikten we de Kohfukuji Temple. De Kohfukuji Temple is een Boeddhistische tempel. We zagen er een groot Boeddha beeld in staan. Naar horen zeggen was dat de attractie in Nara. Voor 500 yen konden we de tempel bezoeken. Het Boeddha beeld veel tegen. Het was niet echt groot. Verder was er weinig te zien in deze tempel. Je kon alleen op het terrein wat meer afstand nemen van Pagode, zodat deze ook in landscape geheel op de video kon.
Ietwat teleurgesteld liepen we door naar het park. Behalve veel toeristen was het park ook vol met herten. De herten werden gevoerd met er als stroopwafels uitziende koeken die je voor 200 yen kon kopen. Daarmee kon je de herten eenvoudig op de foto krijgen. Die behoefte hadden wij overigens niet, maar het was wel leuk om het vanaf een bankje te bekijken.
We liepen verder langs de wachtrij voor het museum en zagen nog dat we naar de Todaij Temple konden. Dat bleek ook de tempel te zijn met de grote Boeddha. En deze was wel indrukwekkend. Deze was de 600 yen wel waard. Druk was het daar ook. Groepen met scholieren en studenten stroomden af en aan. We volgden het pad verder naar verschillende hallen. De Nigatsudo Hall was veruit het mooiste gelegen.
Terug lopend naar het station genoten we van de zonsondergang. De lucht kleurde mooi met de silhouetten van een Kohfukuji Temple en de Pagode.