Knuffelboom

15 oktober 2017 - Puerto Ramírez, Chili

Parque National Los Alerces - Puerto Piedra
Het was 2,5 gr C op het moment dat wij vanmorgen vetrokken. We reden een klein stukje door het Parque National Los Alerces naar de wandeling. Het was een rondje IMG_20171015_17418van 5,3 km waarbij je langs de 300 jaar oude Alerce kwam. De Argentijnen geloven dat als je de boom omhelst, hij je krachten geeft. Ik heb dat gedaan, en voelde me meteen een stuk beter na de verkoudheid die mij inmiddels te pakken heeft. Het hoogtepunt van de wandeling was echter de specht met rode kop. De zon scheen door zijn rode kopveren en waren zo met tegenlicht  fel rood gekleurd met een goudgele aura.
De route door het park was verder geweldig mooi.  Steeds zagen we blauwe of groene meren, rivieren, kleine watervallen en bergen met witte toppen dat allemaal vol van kleur was onder de nog steeds onbewolkte blauwe lucht.
We waren niet alleen in het park. De Argentijnen kwamen picknicken of maakten ook kleine wandelingen. Ja, op een zondag met vol op zon en 26gr C kan je dat verwachten.
Bij de grens terug naar Chili ging het weer vlot. Dat kan blijkbaar wel. Toos moest 2 eieren inleveren die ze in de koelkast had. Je mag namelijk geen vers dierlijk of plantaardig voedsel mee over de grens nemen. Op zondag de grens passeren is dan ook niet zo handig. De winkels in de kleine dorpjes in Chili zijn allemaal gesloten.
Net als na het passeren van de Chileens - Argentijnse grens  reed ik nu ook weer lek. Het is dezelfde band als de vorige keer. Zou dat oude mannetje de band dan toch niet zo goed geplakt hebben? Het verwisselen van de band ging nu probleemloos en snel. Morgen gaan we op zoek naar een garage.
We zagen eigenlijk geen geschikte plek om wild te camperen. Qua campings zagen we 2 mogelijkheden. Een camping stond op de kaart en een andere hadden we door gekregen van Condor Travel. Beide campings hebben we niet gevonden. Op de aangegeven plek waren ze eenvoudig niet.
IMG_20171015_3367We staan nu bij Puerto Piedra aan het Lago Yelcho op een stukje publieke grond. Het is een heerlijk rustig plekje, muisstil eigenlijk. Het is hier ook aarde donker met de nieuwe maan. Het enige licht dat je ziet zijn van de miljoenen of misschien wel miljarden sterren die hier aan de hemel staan. De sterrenbeelden zijn vast allemaal te zien, maar wij zijn niet bekend met de sterrenbeelden van het zuidelijk halfrond.