Modder

28 april 2024 - Höfn, IJsland

Zaterdag 27 april 2024
Egilsstaðir – Höfn (279 km)

Het sneeuwde weer. We moesten de auto voor de zoveelste keer ‘uitgraven’. We checkten of de wegen die we wilden rijden nog open waren. En ja, ze waren open, maar er werd gewaarschuwd voor sneeuw en modder.
We hadden geen haast. Later op de dag zou het weer wat beter worden. We reden dan ook pas om kwart voor10 weg. De sneeuw veranderde in regen. Zo nu en dan was het zelfs droog. We volgden de ringweg 1 tot Breiðdalsvík. Het was een mooie route met fjorden. In Breiðdalsvík doken we een café in en raakten aan de praat met een paar Nederlanders. We hadden de tijd, het regende nog steeds.
Vanaf Breiðdalsvík reden we de 95 op en bezochten de Flögufoss. Over een wat ruigere onverharde weg konden we redelijk in de buurt komen. Zo was het slechts een korte wandeling naar de waterval. Onze langzaamaan actie van vanmorgen had ook succes. Het was droog.

0427-134754 IJsland 2024

De onverharde 95 ging spectaculair omhoog. De waarschuwing over modder op de weg was niet voor niets. Boven stapten we uit om even van het landschap te genieten. Terug kijkend naar de auto zag ik dat die niet zo wit meer was. En ik had hem eergisteren nog wel gewassen!

0427-144324 IJsland 2024

We sloegen linksaf de weg 939 op. Die weg gaat over de Oxi pas. In de beschrijving bij de waterval Folaldafoss stond dat die weg een avontuur was om bij de waterval te komen. En dat was ook zo. De weg was nog pas enkele dagen vrij gegeven. Er lag zo hier en daar nog behoorlijk wat sneeuw op de weg.

0427-150156 IJsland 2024
En zelfs met de bewolking en soms wat sneeuwval was het een prachtige route, indrukwekkender dan de 20 meter hoge waterval Folaldafoss.
 0427-153407 IJsland 2024
Vanaf Folaldafoss zaten we weer snel op de 1 en reden we langs de prachtige zuidkust naar Höfn. Hoewel de zon zo nu en dan door kwam skipte we het beklimmen van de Vestrahorn Mountain. Deze uitzichtberg lag nog steeds in de wolken.