Sneeuw

3 april 2024 - Akureyri, IJsland

Donderdag 21 maart t/m dinsdag 2 april 2024
Akureyri
Donderdag de 21e en vrijdag de 22e wilden we liever niet buiten zijn. Donderdag was het bewolkt met regen en sneeuw. Vrijdag kwam daar nog een storm bij. De weg naar het skigebied was onberijdbaar door de sneeuw. Gelukkig hoefden we die dagen dus niet naar buiten.
Zaterdag was de wind afgenomen en de weg vrij gemaakt. We konden naar boven om les te geven. Er was drukte verwacht, omdat vanaf gisteren de Paasvakantie in IJsland was begonnen. De drukte viel mee, of tegen, dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Veel IJslanders uit Reykjavik konden Akureyri niet bereiken omdat de wegen niet berijdbaar waren. Vanaf zondag werd het druk. We hebben t/m de volgende week veel kunnen werken. Het was vanaf zondag t/m dinsdag ook redelijk weer met wat zon en weinig wind. Voor woensdag was nog zon voorspeld, maar ik heb hem nauwelijks gezien. De meeste tijd sneeuwde het. Donderdag t/m zondag bleef het sneeuwen. Wij bleven werken.
Op zondag, eerste Paasdag, begon het ook weer te waaien. Door de sneeuwstorm kon je amper 10 meter zien. Om kwart voor twaalf werd het gebied gesloten. Het was niet te doen. Ik heb nog een uur gewacht, maar er leek geen verbetering te zijn. De weg naar beneden scheen ook een probleem te zijn. Diversen auto’s zijn van de weg geraakt of zaten vast in de sneeuw. Uiteindelijk zijn we in een colonne achter een sneeuwschuiver naar beneden gereden. Er ligt inmiddels een meter sneeuw op het balkon. Het raam van de slaapkamer kan niet meer open vanwege de hoge sneeuw.

0401-091316 IJsland 2024
Maandag, 2e Paasdag, het sneeuwde weer, of nog steeds. Wel zagen we enkele lichte plekken in de bewolking. Er waren zelfs kleine stukjes blauw te zien. Met de verse sneeuw en de lage bewolking leek een sneeuwschoenwandeling in het bos ideaal. We konden bij Leo sneeuwschoenen huren en reden naar het bos. We maakten een mooie wandeling. Zo nu en dan sneeuwde het maar ook scheen de zon af en toe. Meestal was het bewolkt. In het bos hadden we weinig last van de wind. Maar boven op de kale berg waaide het wel. Daar boven waren alle sporen weg. Er lag ook te veel sneeuw om de paaltjes van de route te kunnen zien. Gelukkig wisten we ongeveer hoe de route liep. Aan de rand van het bos zagen we weer een spoor wat we konden volgen. Op een open vlakte was het weer weg en dwaalde we door totdat we een langlauf pad vonden en dat volgden waarmee we weer bij de auto terug kwamen.0401-134217 IJsland 2024 - kopie
Dinsdag 2 april had ik om 9 uur afgesproken in Cristians Backery met Vincent, Chago en nog 2 mannen. Ik zou met Vincent en Chago gaan toeren. Vincent en Chago hadden echter bedacht een extra dag van zijn ASG3 cursus in te lassen. ASG3 is de 3e graad in de Avalanche Science Guides.
Om 9 uur begon de voorbespreking. De 2 cursisten, Chris en Pavo, hadden een tocht voorbereid ten zuidoosten van het Akureyri. Een Backcountry Touring Bitácora werd ingevuld en besproken. Het duurde ruim een uur. Daarna reden we naar het benzine station bij de dam om het gebied van een afstand te kunnen zien. Ons doel lag nog in de wolken, terwijl het in het dal en aan de andere kant bij het bos helder was. Er stond weinig wind. De verwachting was dan ook dat er weinig verandering in de situatie zou komen. Pavo en Chris moesten kiezen, zij deden immers de cursus. Zij kozen voor het bos. We reden door naar het bos en parkeerden zo hoog mogelijk bij een manege. Vandaar liepen we een eind omhoog en groeven een sneeuwput om de het sneeuwdek te analyseren. Voor mij een herhaling uit de Alpin Course. Altijd goed om deze materie te herhalen! De conclusie was dat het sneeuwdek redelijk stabiel was. We konden gaan!0402-124618 IJsland 2024 - kopie
Het was heerlijke poedersneeuw. Na de mooie afdaling liepen we omhoog naar een hogere top. Vandaar hadden we een langere afdaling door nog steeds heerlijke poeder. We vonden het zo fijn dat we besloten nog eenmaal te gaan. Echt genieten.
Inmiddels waren de wolken weg van de berg waar we in eerste instantie wilden gaan toeren. We zagen dat daar een behoorlijk grote lawine was afgegaan. Dus we hadden zeker de goede keuze gemaakt.
Terug naar de auto was even de weg zoeken door het bos, waarna we uitkwamen op een paarde pad. Het pas was redelijk hard. Met de ski’s over de schouder liepen we terug naar de auto.

1. Alette:
    3 april 2024
    Wat een sneeuw en dan dat fun skiën prachtig
  2. Arianne:
    4 april 2024
    Nog ff door genieten in de witte wereld!
  3. Wil van elsen:
    8 april 2024