Fugen

26 oktober 2019 - Nagasaki, Japan

Nagasaki, 25 oktober 2019
De Mount Fugen was met 1.359 m de hoogste berg in Unzen-Amakuza National Park. Er is een mooie wandeling over de top van deze berg. De start van de trail ligt nog geen 60 km van Nagasaki af, maar is lastig te bereiken met het openbaar vervoer. We hebben er voor gekozen om met zijn achten een auto te huren. Het werd een Nissan Serena. Ook met de auto viel de reistijd tegen. Op het gehele traject mocht je nauwelijks harder dan 50 km/uur. Met de vele verkeerslichten erbij en de nodige viewpoint en toilet stops deden we er toch 2 uur over.
De lichte bewolking van vandaag concentreerde zich rond de vulkaan. De top lag dan ook geheel in de mist. Na een bakkie koffie besloten we het er toch op te wagen. Even nog over die koffie. In Japan staan heel veel automaten langs de weg, in winkelcentra en winkels. Je verwacht dat daar alleen frisdrank inzit. Er zit ook thee in de automaten. Ja, natuurlijk ijsthee, maar in dezelfde automaat kan je ook een blikje of flesje warme thee of koffie krijgen. Het flesje koffie uit de automaat smaakte niet top, maar ging er wel mee door.
De wandeling begon best pittig. Steil omhoog en omlaag met grote treden van balken of keien. Door het vocht was het een beetje glibberig. Je moest dus goed opletten waar je je voeten neerzette. Maar zeker ook naar boven kijken om je hoofd niet te stoten aan de velen lage takken. En dat was nog maar het stuk dat aangegeven was dat je met sneakers kan lopen. Volgens de borden en de kaart had je op het volgende stuk bergschoenen nodig. De meeste sloegen hier rechtsaf. Wilfred, Harry en ik waagde het wel. Het viel mee. Het pad was niet heel veel moeilijker dan het gymschoenen pad. Het verste stuk dat leidde naar het uitzicht op de Heisei-Shinzan was aangegeven als éénrichtingsverkeer. Dat gedeelte was steiler en smaller. Boven konden we de Heisei-Shinzan zien in de mist zien liggen. De Heisei-Shinzan is nu de hoogste berg in het Unzen-Amakuza National Park. Deze vulkaan is in 1991-1995 uitgebarsten en werd daarmee ruim 100 m hoger dan de Mount Fugen. Bij deze uitbarsting zijn een aantal onderzoekers en verslaggevers die het gebeuren wilden bestuderen en verslaan om het leven gekomen. Er is ook een disaster museum over deze uitbarsting. De twee disasters die we de afgelopen dagen hebben bekeken in Hiroshima en Nagasaki leek ons wel genoeg.
De top van de Heisei-Shinzan liet zich maar heel even zien. Stoom verraadde nog wel lager op de helling gelegen bronnen. Verder op weg naar de top van de Mount Fugen kwamen we Renee en Michiel nog tegen. Zij waren via de kortere weg al op de top van de Mount Fugen geweest. Harry en ik wilden de top nog een keer beklimmen. De top van de Mount Fugen was wel mistvrij, maar de flarden mist bedekten de hellingen. Tussen de mist door zagen we de mooie herfstkleuren van de bomen en struiken.
We hadden nog een beetje tijd over en besloten naar het kasteel van Shimabara te rijden. Het zag er van buiten mooi en verzorgd uit. De hoge entree prijs weerhield ons van een bezoekje binnen. We maakten en wandeling buiten de kasteel muren door een wijk waar nog oude Samurai woningen te bezichtigen waren.
Een heuse file op de terugweg zorgde dat we nog maar net op tijd e auto weer konden inleveren.

PS. Ik heb wat korte video's van wandelingen toegevoegd. Je vindt ze op deze site onder viedeo's, of bekijk de playlist op YouTube.

1. M. Kokje:
    26 oktober 2019
    Worden jullie nog niet moe van al dat klimmen? In Oostenrijk vinden jullie de bergen nu heuvels zeker! Nog veel plezier .Groetjes.