****

26 oktober 2019 - Aso, Japan

Aso, 26 oktober 2019
Vandaag was het een echte reisdag. Met een JR trein en een Shinkansen bereikten we om 11.17 uur Kumamoto. Het was nog spannend bij de overstap naar de Shinkansen. We hadden maar 7 minuten om over te stappen. En de Shinkansen stopte op een ander perron. Het werd nog spannender toen de JR trein ruim 3 minuten vertraging bleek te hebben. Wat mij betreft is de fabel dat de Japanse treinen altijd op de seconde nauwkeurig vertrekken uit de wereld. Dit was niet de eerste keer. We hebben vaak enkele seconden of minuten vertraging opgelopen. En dan zien we de twee uur als gevolg van de tyfoon nog door de vingers. Oh ja, we hebben het wel gehaald in die resterende drieeneneenhalve minuuut.
Kumamoto is ongeveer 2 jaar geleden getroffen door een zware aardbeving. Het kasteel van Kumamoto is één van de grootste en mooiste kastelen van Japan. We hadden 2 uur in Kumamoto om het kasteel te bezoeken. We moesten daarvoor met een taxi naar het kasteel en zijn met een bus teruggegaan. We hadden zo bijna geen tijd om het kasteek te bezoeken. Het bleek toch genoeg. Het kasteel had zo veel schade opgelopen bij de aardbeving. Het was nog volop in restauratie en alleen open op zondag. Gelukkig was er een bruiloft bij het kasteel. Het was leuk om de traditioneel kleurrijk geklede dames en kinderen te zien.
We moesten nog 2 uur door met een soort Flixbus. Het spoor van de trein naar Aso is nog niet hersteld van de schade die tijdens de aardbeving is opgelopen. Vervolgens hadden we nog een lokale bus nodig om bij het hotel te komen.
Het hotel bleek weer een Minshuku te zijn, maar dan met vier sterren. Minshuku betekent op de grond slapen. De vier sterren zagen we aan de kamer niet af. Ook hier liggen gewoon matten op  de grond, eigenlijk het zelfde als de eeuwenoude Samoerai huizen die we gisteren in Shimbara hebben gezien. Op de matten liggen de matrassen. Verder hebben we nog een laag tafeltje en 2 kussens om op te zitten. De vier sterren bleken meer in de verzorging van het Minshuku te zitten. Dat bleek al bij het avondeten. We hadden een gigantisch groot buffet met velen soorten rauw vis en vlees en diverse groenten en salades. Er lag zelfs van het gemasseerde peperdure Wagyu biefstuk tussen. Verder kon je kiezen uit diverse wijnen en Sake’s of een biertje tappen. Het rauwe vis en vlees kon je zo eten als een Sushi, of bakken op een soort gourmetstel dat op je tafel stond. Uiteraard was er nog gezorgd voor de nodige zoetigheid achteraf. De Japanners houden ook van zoet. Verschillende taarten, softijs, chocolade, er was keuzen genoeg. Ik heb uiteraard niet gekozen, maar alles geprobeerd!
Het all-inclusive gold ook voor het vermaak. Na het diner was er een bingo. We waren net te laat, maar naar horen zeggen was het schitterend om te bekijken. Hopelijk kunnen we het morgenavond toch nog meemaken. Het complex, dat heel druk is met Japanners, heeft verder eigen Onsen en een Karaoke.

1. Wil van elsen:
    27 oktober 2019
    wat een geweldige verhalen!! echt prachtig!