Km 0

31 mei 2022 - A Estrada, Spanje

0530-163340 Iberia 2022Maandag 30 mei 2022

A Estrada
We hebben allebei goed geslapen. De oceaan was veel rustiger en hoorden we amper. De lucht was grijs. Volgens de weersvoorspelling zou dat de gehele dag zo blijven. En dan zou het er nog bij gaan regenen ook.
We wandelden in A Coruña naar het plein Plaza de María Pita, vernoemd naar de heldin van de stad, María Pita. Op het plein staat het stadhuis van A Coruña en een standbeeld van María Pita. Het plein wijkt af van de andere pleinen in Spanje door de Galerías op de bovenste etage van de gebouwen. De Galerías (witte uitbouwen) zijn bedoeld om de kou in de winter tegen te houden en de warmte in de zomer.
We wandelden door naar het Castillo de San Anton en kwamen daarmee langs de Iglesia de Santiago Apostol. De Iglesia de Santiago Apostol is in de 12e eeuw in Romeinse stijl gebouwd en later aangepast naar een meer Gotische bouwstijl.
Het Castillo de San Anton was ‘s maandags gesloten. Het 16e eeuwse kasteel zag er van buiten niet bijzonder uit.
We wandelden over de boulevard langs de menhirs en de Torre de Hercules terug naar de camper. De menhirs zijn in 1994 als kunstobject van de kunstenaar Manolo Paz geplaatst.
Na de lunch reden we naar Santiago de Compostela. Santiago de Compostela kent velen bezienswaardigheden. Wij wandelden van onze parkeerplaats naar het Plaza del Obradoiro. Het Plaza del Obradoiro is het meest bekende plein van Santiago de Compostela. In het midden van het plein ligt ‘kilometer nul’. Dit is het einde van de El Camino pelgrimstocht. Voor ons is het niet het einde. Wij gaan nog vrolijk verder. Voor de honderden pelgrims die hier dagelijks arriveren zit hun wandel- of fietstocht van honderden kilometers er wel op. Op het plein hoorden we steeds weer nieuwe juichkreten van mensen die het gehaald hebben. De afgelopen 2 weken hebben we veel mensen zien lopen en fietsen die met hun pelgrimstocht bezig waren. We hebben respect voor deze mensen. Zo ook voor Mia en Arno die deze blog ook lezen.
Aan het Plaza del Obradoiro liggen ook een aantal bezienswaardigheden zoals de indrukwekkende kathedraal van Santiago de Compostela, het Hostal dos Reis Católicos en het Palacio de Rajoy, dat tegenwoordig als stadhuis wordt gebruikt.
Na ons bliksembezoek aan Santiago de Compostela reden we verder naar het zuiden. In A Estrada vonden we een heel rustig plekje bij het kasteel Paza de Oca om te overnachten.

1. Linda van der Linden:
    31 mei 2022
    Chapeau, dat je dit verslag bijhoudt
  2. Marja en Ed:
    1 juni 2022
    Dankje Lin! Alle credits voor Ed.
  3. Harry:
    31 mei 2022
    Ja Santiago de Compostela staat ook nog op ons wandel lijstje
  4. Marja en Ed:
    1 juni 2022
    We hadden niet anders verwacht van jullie.... 😉