Vooroorlogse prijzen

29 mei 2022 - Cudillero, Spanje

0528-193027 Iberia 2022Zaterdag 28 mei 2022

Cudillero
We hadden de camper dwars over de grote parkeerplaats zo vlak mogelijk neergezet, er stond toch verder niemand. Vanochtend stonden er nog 8 campers bij, wel netjes in een parkeervak.
We reden nog vroeger dan gisteren weer voor het ontbijt naar Poncebos. Het waren maar 2km en we vonden een ruime plaats langs de weg ter hoogte van de energiecentrale. De centrale wekt de energie op vanuit het naar beneden razende water door buizen van de berg uit het kanaal van de Rio Cares. We hebben ons dinsdag 24 mei bij de wandeling Senda del Cares verwonderd over dit kanaal.
Tijdens het ontbijt reden er velen auto’s voorbij. Wij hadden in ieder geval een plekje in Poncebos. Poncebos is overigens niet veel meer dan de energiecentrale. Er zijn enkele restaurant/barretjes een souvenirwinkeltje en een hostel. Bewoonde huizen heb ik niet gezien. Wel is er nog een treintje door de berg naar het dorp Bulnes. Een retour Bulnes kost €22, een enkele reis €17.
Het plan voor vandaag was om een stukje van de Senda del Cares te lopen. We hadden het dinsdag immers niet gered tot Poncebos. Daarna wilden we over het oude ezelspad naar Bulnes. Dit pad was tot dat het treintje door de berg in 2001 is gebouwd de enige route naar dit dorp. In Bulnes zou je een prachtig uitzicht hebben op de Naranjo de Bulnes ofwel de Pico Urriellu. De Naranjo de Bulnes is met zijn 2.519 meter niet de hoogste berg, maar door zijn vorm wel de meest opvallendste en bekendste berg van de Picos de Europa.
Na het ontbijt en een telefoongesprek met onze Nick over de verhuur van zijn camper wandelden we naar het begin van de routes. We verbaasden ons over het aantal auto’s die hier overal langs de weg geparkeerd staan. En al die mensen van die auto’s leken de Senda del Cares te lopen. In een file liepen we het bergpad op. Dit waren we niet meer gewend. Bij Fuente Dé, dinsdag bij de Senda del Cares en bij de Lagos de Covadonga hebben we wel wat mensen gezien, maar bij de wandelingen was het heel rustig. Hier in de file irriteerde we ons meer aan de drukte dan dat we van de kloof genoten. Na een half uur zagen we de plaats waar we dinsdag geluncht en gekeerd waren. We vonden het genoeg en liepen terug. Dat was nog lastiger. Er was nog steeds een continue stroom van wandelaars, die we nu allemaal moesten passeren.
Eenmaal beneden konden we aan de route naar Bulnes beginnen. Dit was een stuk rustiger en genoten we weer met volle teugen. Ik vond een wat puntige steen die een herinnering aan de Picos de Europa moet zijn voor in onze tuin. Dit deed me herinneren aan onze eerste huttentocht met Nick bij de Krimmler Wasserfälle in Oostenrijk. Het toen 6 jarige mannetje had ook een rugzak met alleen zijn knuffel beer er in. Nick zag een mooie steen en deed die in zijn rugzak. Onderweg kwam hij nog meer mooie stenen tegen. Boven bij hut had hij een serieus zware rugzak. Vanaf dat moment kon hij dus ook zijn eigen spullen dragen. Nick heeft inmiddels zelf een camper. Je kan zijn camper huren als je wilt.
Bulnes is een oud leuk dorpje. Uiteraard met de nodige barretjes, waar wij dan ook maar gebruik van hebben gemaakt. In Bulnes werd het ook wel drukker. Tientallen mensen kwamen met het treintje boven.
Maar, we zagen de Naranjo de Bulnes niet. We moesten nog 10 minuten door voor een mooi uitzicht op deze imposante berg.
Na de lunch besloot Marja om toch naar benden te lopen (het plan was dat ze het treintje zou pakken) en bespaarde zo €17,-.
Bij de camper moesten we ons oriënteren op de volgende bestemming. Na de Picos de Europa gaan we terug naar de kust naar Cudillero. We vonden een plek om de camper te servicen en één om goedkoop te tanken in Avilés. We konden voor de vooroorlogse prijs van €1,549 per liter diesel tanken. Dat scheelt zo’n 30 cent per liter! Met 80 liter bespaarden we nog eens €24,-.
Met lege vuilwater tanks en volle schoon water en diesel tanks reden we Cudillero in. Bij een rotonde was een politie controle. We werden aangehouden en kregen een boete van €40,- omdat we geen rood-wit gestreept bord achterop de fietsen hadden. Van onze besparingen was zo nog maar 1 euro over.

1. Linda van der Linden:
    29 mei 2022