Wintersport

15 oktober 2016 - Xiahe, China

De wandeling van ons hotel naar Nirwana hotel voor een ontbijt deed wintersports aan, heerlijk. De zon was al op, de lucht kon niet blauwer, de lucht was droog en het was rond het vriespunt. En dan natuurlijk nog de bergen om je heen. Het berglandschap lijkt op de uitlopers van de Alpen, waar de 1e twee-duizenders met hun kale top net boven de boomgrens uitkomen. Hier zitten we in de uitlopers van de Himalaya. Je moet er allemaal zo’n 2000m bij optellen. Xiahe ligt al op 2930m. Het schijnt hier trouwens ‘s winters rond de 20gr te vriezen. Maar er valt weinig neerslag en dus geen of nauwelijks sneeuw.

P1010263 Xiahe - Labrang kloosterNa het ontbijt weer naar het Labrang klooster. Maar nu werden we binnen rondgeleid door de enige Engels sprekende monnik in het klooster. Ook binnen was het indrukwekkend. Helaas mocht er niet gefotografeerd en gefilmd worden. Hier moeten we het dus met de herinneringen doen. Het Labrang klooster wordt bemand met de orde van de Geelkappen. Je kan ze op de foto’s buiten wel zien. Bij het grote gebed kwamen ze allemaal tevoorschijn. Het ritueel mochten we niet bijwonen.

P1010218 Xiahe - Labrang kloosterInteressant waren ook de enorme kunstwerken gemaakt van yak boter. De kunstwerken werden gebruikt bij festiviteiten en zijn bewaard. De oudste is al 1000 jaar oud.

Vanmiddag gingen we voor een kleine bergwandeling. We hebben ruim 300m geklommen en bereikte de 3240m. Voordat we de vallei bereikte hebben we nog een ruimte in het klooster bezocht. Hier mochten we wel filmen en fotograferen. Rondom dit gebouw bevonden zich weer tal van gebedsmolens die fanatiek in beweging gehouden worden. De Boeddhisten geloven dat de draaiende gebedsmolens hun gebeden naar boven begeleiden