Over de muur, over het…

9 oktober 2016 - Simatai Great Wall, China

P1000601Het kostte ons een uur om Beijing uit te komen. De bus kroop door het drukke verkeer. De 22 miljoen inwoners van Beijing leken allemaal voor ons te staan op de 4e, 5e en 6e ringweg.

Onderweg naar de Great Wall hebben we vast wat ervaringen kunnen opdoen met wat ze in Afrika een non-happy toilet noemden. Een wegrestauratie wat slechts 2 maanden open was. Helaas, ze waren een klein detail vergeten: de waterleiding.

De muur was fantastisch. Dit kan je eigenlijk niet op een foto vastleggen. Uiteraard hebben we het toch geprobeerd. Gigantische uitzichten met helder weer. Zo ver je kan kijken zie je de muur. Zo hier en daar is het echt steil. De muur loopt helemaal over de bergkammen heen, vanaf de oceaan tot aan de Himalaya. De 6000 km lange muur moest zo’n 600 jaar geleden de Mongolen ten noorden van de muur houden. Uiteindelijk is dit niet gelukt. De 1e muur van leem is trouwens al 2200 jaar oud. Rond 1400 hebben ze de muur van steen gemaakt.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Renee:
    10 oktober 2016
    ja ja die muur is een topervaring je blijft er foto's van maken!
  2. Marja en Ed:
    10 oktober 2016
    Klopt, ook de 2e dag hebben we er weer flink op los geschoten...