Panda

22 oktober 2016 - Chengdu, China

Chengdu ligt op 530m hoogte. Dus geen kou meer, maar lekker 25 graden. Het zonnetje kwam niet door. Ik weet niet of het nu gewoon bewolking of smog was. Hoe dan ook, het diffuse licht was goed voor het fotograferen van de Panda beren. Het Panda park is wel dé attractie van Chengdu.

P1020036 Chengdu - Panda'sEr zouden 80 Giant Panda’s in het park zitten. Helaas heb ik er iet meer dan 20 geteld. Deze zwart-witte beren doen niet veel meer dan bamboe eten en slapen. Ze bewegen dan ook nauwelijks meer dan de soldaatjes uit het Terra Cotta leger. Een Giant Panda weegt 150 gram bij zijn geboorte. Het lijkt dan nog een embryo. Een volwassen Panda is 150kg. Dat is 1000x zo veel. (vergelijk bij een mens 4kg -> 80kg = 20x). De baby’s worden in de couveuse opgevangen. Panda’s van 2 maanden zagen we als pantoffels liggen. Bewegen kunnen ze nog niet. Iets grotere werden buiten gebracht, maar kwamen ook niet verder dan enkele meters op hun buik.

P1020106 Chengdu - Panda'sDe veel kleinere Red Panda’s zijn wel beweeglijk. Zij rennen en spelen door hun veel natuurlijker verblijf. Eigenlijk zijn deze veel leuker, maar minder bekend.

Terug met de privé taxi’s ging niet helemaal vlekkeloos. De wachtende chauffeur had zijn accu leeg gespeeld. Altijd handig die smartphones. Met een andere taxi hebben we 2 adressen in de wat mindere wijken aangedaan om hulp te halen. Blijkbaar is hier geen ANWB. Toen we terug kwamen bij de Panda’s waren onze reisgenoten er al met een andere taxi vandoor.

P1020180 Chengdu - Renmin Gongyuan (park van het volk)Uiteindelijk hebben het Wen Shu klooster toch bereikt. Vanaf daar met de normale taxi naar het Renmin of volks park. In het park werd weer gesport, gedanst en muziek gespeeld. De (opera) zang was niet altijd prettig voor de oren. Ik begrijp nu waarom er hier oorpeuteraars aan het werk zijn. Het gaat hard met de foto’s en film. Gelukkig konden we nog een Fuji film rolletje bemachtigen.

Uiteraard moesten we nog even het standbeeld van Mao bezoeken.

Voor het avondeten zijn we naar de KFC gegaan. Het was fijn om frietjes met onze handen te kunnen eten na 2 weken lunchen en dineren met stokkies.

1. Renee:
    23 oktober 2016
    Het blijft genieten en opnieuw belevenWe hebben het fotoboek er nog steeds naast liggen