Bilbao

22 juni 2022 - Orio, Spanje

logo athletic de bilbaoDinsdag 21 juni 2022

Orio
Twee grote vrachtwagens arriveerden op de parkeerplaats waar we overnachtten. Het lijkt dat ze het parkeerterrein aan het uitbreiden zijn. Een graafmachine was druk bezig om de vrachtwagens vol te laden met zand en stenen. We kregen het gevoel dat we een beetje in de weg stonden langs de duinrand. Na het ontbijt zijn we dan ook direct weggereden.
Aan het begin van onze reis hadden we Bilbao overgeslagen. Na San Sebastian hadden we toen niet zo zin in direct weer een stad. Nu, nu er slecht weer was voorspeld, wilden we het toch proberen.
Bij het zoeken naar een geschikte parkeer- en/of overnachtingsplek schrokken we wel. Bij meerdere parkeerplekken stond in de reviews dat er ingebroken was in de camper. En dat niet altijd ‘s nachts, maar juist overdag. Er werd gesproken van georganiseerde groepen die campers beroven. Ook worden achterdeuren opengetrokken bij verkeerslichten. Nu we echter onze zinnen op Bilbao gezet hadden, wilden we er naar toe ook. Marja had in navolging van Petra een free-guided tour gevonden. Online had ze voor 11 uur gereserveerd. Bij een free-guided tour schrijf je je in voor een tour. Na de tour bepaal je zelf hoeveel je het waard vond en geef dat aan de gids. Je kan ze in velen steden vinden.
We parkeerden onze camper iets buiten Bilbao. Bij die parkeerplaats stonden geen reviews van opengebroken campers. Voor de zekerheid namen we alle kostbaarheden mee. Met een zware rugzak inclusief laptop fietsten we in een minuut of 25 naar het verzamelpunt van de free-guided tour.
De free-guided tour duurde 2,5 uur. We liepen langs de rivier Ría Bilbao naar de oude brug Puente de San Antón en daarover de oude stad in. Naast de brug staat een kerk, de San Anton eliza. Die brug en de kerk staan op het logo van de voelbalclub Athletic Bilbao. De oude stad bestaat eigenlijk maar uit 7 parallelle straten. De straten zien er kleurrijk en gezellig uit. De Santiagokathedraal of Bilboko Donejakue katedrala ligt net buiten de oude stad. De Santiagokathedraal wordt vaak bezocht door El Camino pelgrims die naar Santiago de Compostela lopen of fietsen. Tijdens onze free-guided tour zijn we de kathedraal niet in gegaan. Daar wij al in Santiago de Compostela zijn geweest, zijn we na de tour niet terug gelopen.
De tour was geslaagd. Hoewel ik de verhalen soms te lang vond duren. Na de tour liepen we nog wel terug naar de plaats van de oude vismarkt. Daar staat nu een modern gebouw wat zowel een overdekte markt is als een foodcorner. We aten daar enkele heerlijke pintxos (Noord-Spaanse snack).
Na onze lunch wandelden we terug naar onze fietsen. Gelukkig stonden die er nog, en ongeschonden. We fietsten langs de Riá Bilbao en het Guggenheim Bilbao Museoa (Guggenheim Museum) terug naar de camper. Een tweede meevaller, de camper stond er ook nog ongeschonden.
We verlieten de drukte van Bilbao richting het oosten. Hopelijk wordt het weer iets beter dan voorspeld en kunnen we nog een dagje relaxen in Orio voordat we echt huiswaarts rijden.

1. Petra:
    22 juni 2022
    Free guided tours! Echt een aanrader (meestal ;). Goede reis terug...de Krautfleckerl wachten op jullie!
  2. Marja en Ed:
    23 juni 2022
    Bedankt, het was een goed tip.
    We kijken uit naar de Krautfleckerl