Goud

19 juni 2022 - San Miguel de las Dueñas, Spanje

0618-124436 Iberia 2022Zaterdag 18 juni 2022

San Miguel De Las Dueñas
Het was vrijdag niet meer gelukt om naar het bezoekerscentrum te gaan. Daarvoor waren we veel te laat in Las Médulas aangekomen. We hadden een rondwandeling gezien van ruim 10 km. Het zou echter ook mogelijk zijn een tour met een gids te maken. Om 10 uur stonden we bij het bezoekerscentrum. De tour met gids bleek alleen in het Spaans te zijn. Daar hebben wij niet zo veel aan. De goed Engels sprekende jonge dame tekende wel een route voor ons uit op een kopie van een kaart. Deze route zou veel mooier zijn dan de route op het informatiebord. Het eerste deel was ook gelijk met de route met gids.
Vanuit het dorp Las Médulas liep de route bergop. We waren blij dat de zon achter de wolken zat en dat het 10 graden kouder was dan gisteren in de Côa vallei. Maar goed, 30 graden is nog best warm.
Eenmaal bij het Mirador de Orellán aangekomen kwam de zon te voorschijn. De rode bergen kleuren dan extra mooi op in het zonlicht, waanzinnig mooi.
De bergen zijn zo geworden als gevolg van de mijnbouw van de Romeinen. Zij derfden daar goud vanaf circa het jaar 20 tot halverwege de 3 eeuw. De Romeinen groeven tunnels en gangen in de berg. Ze legden kanalen aan om water in een groot reservoir op te vangen. Lieten vervolgens het water met grote kracht door de gangen stromen waardoor de berg instortte. Het water dat vervolgens naar beneden stroomde bevatte zo het goud dat er dan uitgefilterd kon worden. Nu vind je er geen goud meer, maar wel een betoverend landschap.
Bij het Mirador de Orellán konden we nog een mijngang in. We hebben een steen meegenomen. We kijken thuis wel of er nog goud in zit.
De route liep verder door over een uitdagend pad langs een steile rode wand naar het Mirador de Reirigos. Het was echt schitterend.
Hoewel we van plan waren hier 2 dagen te blijven, had dat nu niet zo veel zin meer. We hebben de rondleiding en de wandeling gecombineerd. We konden weer verder.
We probeerden een plekje bij het meer Embalse de Bárcena. Het zag er daar echter wat minder idyllisch uit dan we ons hadden voorgesteld. We reden verder en vonden een plekje in San Miguel De Las Dueñas bij het Monasterio de Nuestra Señora de la Asunción.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Renee:
    19 juni 2022
    mooie kleuren doet een beetje denken aan Rousillion in de Provence
  2. Marja en Ed:
    20 juni 2022