Langer

12 juni 2022 - Santa Comba Dão, Portugal

0611-205340 Iberia 2022Zaterdag 11 juni 2022

Santa Comba Dão
Het was maar 25 km rijden naar Peniche. De parkeerplaats was slechts enkele minuten lopen van het centrum van Peniche. Maar we moesten niet naar het centrum. We wilden de rotskust en de surfers zien. Voor de rotskust liepen we een rondje over het schiereiland. We liepen met de klok mee. Het eerste stuk was niet interessant. De kust werd mooier naar mate we verder liepen. Al snel bleek dat een serieuze wandeling zou worden. En daar hadden we ons niet op voorbereid. We hadden geen water of andere drank bij ons, ook niets te eten.
De kust was wel erg mooi. Zeker vanaf Farol do Cabo Carvoeiro was het schitterend om te zien hoe de hoge golven uiteen spatten op de steile rotskust. Bij het kleinere schiereiland Papôa – Peniche konden we wat te drinken kopen. We gingen voor een bak koffie. Achteraf niet de beste keuze. De koffie was echt heerlijk, maar slechts 2 slokken. Papôa – Peniche was zeker de moeite waard om deze toch al te lange wandeling te verlengen, mooie rotsformaties en hoog opspattend water tegen de ruige kust. De wandeling van enkele minuten naar het dorp was zo een wandeling van meer dan 4 uur geworden. Surfers hebben we niet gezien. Hiervoor reden we naar Praia Baleal – Sul. Op dit strand ten noorden van Peniche werd volop gesurft. Het was leuk om te zien, terwijl wij onze lunch nuttigden. Het was inmiddels zonnig geworden. Ik kon het niet laten om een duik in de oceaan te nemen. Het zou zomaar de laatste van deze vakantie kunnen zijn…
Peniche was ons keerpunt. Vanaf nu rijden we langzaam terug naar huis. We namen de tolvrije route over Coimbra naar Santa Comba Dão. Tot Coimbra was de route niet leuk. Het landschap was niet interessant. De weg was slecht. De dorpen leken wel aaneengeschakeld. We kwamen amper boven de 50 km/uur uit. Na Coimbra werd alles beter, het landschap en de weg. De camperplek die we in de Park4night app hadden uitgezocht bleek niet juist. We kwamen niet uit bij de mooie foto die op de app stond, maar op een doodlopend onverhard smal weggetje. Achteruit terug dan maar. De volgende parkeerplaats vonden we niet mooi genoeg. De derde was oké. We staan hier op Miradouro do Outerinho in Santa Comba Dão met mooi uitzicht op de rivier de Dão.