Mooiste van de wereld

6 juni 2022 - Tabuaço, Portugal

0605-163940 Iberia 2022Zondag 5 juni 2022

Quinta da Padrela
We hebben uitgeslapen op deze zondag. We werden pas wakker van de kraaiende haan.
In de mist vertrokken we uit Bilhó. Onze route ging door het Parque Natural do Alvão. We zagen aanvankelijk weinig van dit bergachtige park. Pas in de afdaling naar Vila Real kwamen we onder de wolken uit. In Vila Real stonden wel hele hoge vangrails langs de kant. Het stratencircuit waar we op terecht kwamen wordt niet gebruikt voor Formule 1. Wel worden er motor en auto races gehouden. Waarschijnlijk hebben ze geen categorie voor campers.
Al voordat we de Douro vallei bereikten werden we verrast door mooie uitzichten op de Douro vallei. We zagen Pinhaõ diep onder ons aan de rivier liggen. Het was druk in Pinhaõ. We vonden pas iets voorbij Pinhaõ een plekje om te parkeren. Er was markt in het dorp. Dat ging ten koste van de parkeerplaatsen, maar leverde Marja een geluksmomentje op. Verder lopend door Pinhaõ kwamen we langs enkele fitness apparaten. Geïnspireerd door sport.vanlife trainden we enkele de afgelopen weken verwaarloosde spiergroepen. Fit liepen we door naar het met azulejos versierde station.
We reden langs de Douro verder tot Peso da Régua. We hadden gelezen dat deze 27 km de mooiste route ter wereld is. Eigenlijk vonden we het een beetje saai. Voor de zekerheid reden we het traject ook terug. Nee, het uitzicht van boven is veel mooier dan de weg langs de Douro. Later lazen we ook dat het niet om de weg langs de Douro zelf gaat, maar juist om de uitzichten die je van de zijwegen naar boven hebt. Het uitzicht wat wij hadden in de afdaling naar Pinhaõ, vanaf Casal de Loivos, werd door de BBC uitgeroepen als een van de zes mooiste ter wereld. En dan nog, mooiste van de wereld, het blijft iets persoonlijks. En je kan dit toch pas zeggen als je heel de wereld gezien hebt…
Vanuit de Douro vallei namen we de M512 richting Tabuaço waar we een plekje vonden op de Quinta da Padrela. Morgenochtend krijgen we een rondleiding over de wijngaard en kunnen we de wijn proeven.
Vanmiddag was er nog tijd voor een rondje te fietsen over de rustige bergweggetjes.

1. Corine:
    6 juni 2022
    Het is weergenieten! En op naar de rest van de wereld!
  2. Marja en Ed:
    6 juni 2022
    Zeker weten 🌍🌎🌏
  3. Wil van elsen:
    8 juni 2022
    oh oh wat prachtig!! ik geloof dat ik serieus jaloers ben, maar het voelt goed hoor net alsof ik met jullie op reis ben!
  4. Marja en Ed:
    9 juni 2022
    Net als vroeger tante Lal 🎿!