Vuurtorens en leugens

19 mei 2022 - Fuente Dé, Spanje

20220518_143832Woensdag 18 mei 2022

Orio – Santoña
Nick en Sara namen rond half 8 afscheid en begonnen aan hun terugreis. Wij ontbeten en prepareerden ons voor de verdere reis.
Na een tankbeurt van slechts €1,629 per liter zetten we koers richting Santoña. We hadden de tip voor de 12km lange wandeling rond het schiereiland bij Santoña langs de Faro del Caballo (vuurtoren) van Nick gehad. We kozen om niet de tolweg te nemen. Binnendoor zie je ook meer van het landschap. De kustweg tot aan Ondarroa was dan ook zeer mooi. De navigatie koos vanaf Ondarroa voor een weg meer het binnenland in. Wij wilden liever langs de kust blijven en namen de zeer bochtige maar mooie BI-3438 tot Lekeito. Bilbao hebben we overgeslagen. We hadden geen zin in een drukke stad. De rijksweg bracht ons vanaf Bilbao al snel in Santoña. Het laatste stuk reden we door het Parque Natural Marismas de Santoña, een moerasgebied. Vanuit de camperplaats kijken we hier op uit.
We pakten de fietsen naar het begin van onze wandeling, de Ruta Faro Caballo Santoña. We liepen de route met de klok mee en begonnen zo met fraaie uitzichten over Santoña, Laredo en het Parque Natural Marismas de Santoña. De route was verhard tot aan de Faro Del Pescador, de eerste vuurtoren op de wandeling. Met een smal rotsig bergpaadje ging het door tot de tweede vuurtoren, de Faro del Caballo. De Faro del Caballo kan je vanaf het pad niet zien. Hiervoor moet je de steile 700 treden tellende trap afdalen. De trap naar beneden geeft schitterende uitzichten. De Faro del Caballo valt tegen, die is echt lelijk en vervallen. Hier geldt ook weer, de weg is vaak mooier dan het doel! De trap omhoog was een behoorlijke work-out. De 700 treden zijn 700 hoge treden.
Na dit hoogtepunt van de wandeling liep de route gestaag naar beneden tot aan onze fietsen. Tot het dorp hoefden we alleen maar te remmen. In het dorp zochten we een restaurant om paella te eten. Dit zagen we nergens op de kaart staan. Na een biertje en enkele sardientjes hebben we een pizza genomen.

20220519_120553Donderdag 19 mei 2022
Santoña – Fuente Dé
Vanuit Santoña reden we zo veel mogelijk langs de kust over Somo naar de baai bij Santander. Bij een garage langs deze route hebben we de linker kapotte voorlamp laten vervangen. Santander ligt er prachtig bij van die kant. We hadden echter geen zin in een stadsbezoek en reden over de A67 en A8 naar Santillana del Mar. Volgens Sartre is Santillana del Mar het mooiste dorp van Spanje is. We hebben lang niet alle dorpen van Spanje gezien, maar ik geloof hem. Santillana del Mar heeft een oud centrum met gebouwen uit de 12e tot 15e eeuw. Helaas zit in bijna ieder pand wel een winkel of restaurant. Het is daarmee wel kleurrijk en vol leven. Men zegt dat de naam Santillana del Mar 3 leugens bevat. “Santa” (heilig), “Ilana” (vlak) en “del Mar” (aan zee). Santillana del Mar is niet heilig, is heuvelachtig en ligt enkele kilometers van zee.
Vlakbij Santillana del Mar ligt de Cuevas de Altamira. De Cuevas de Altamira is een museum met een replica van de grot, beroemd vanwege paleolithische schilderingen. In het museum troffen we ook handjes aan, wat ons herinnerde aan de handjes in onze reis door Patagonië (zie https://ekpictures.reislogger.nl/patagonia-2017/handjes.273855).
Na deze culturele stop reden we richting Potes voor het nationale park Picos de Europa. De N-621 voerde ons onverwachts door een prachtige kloof, de Desfiladero de la Hermida, echt geweldig!
Nog voor Potes stopten we bij een informatiecentrum van de Picos de Europa. Het centrum was ruim en mooi opgezet. We kregen informatie over het park. In het park zitten ongeveer 330 bruine beren. We kregen dan ook een update op onze in Hokkaido behaalden berendiploma’s. (zie https://ekpictures.reislogger.nl/japan-2019/teddy.373342).
In Potes stonden we op een parkeerplaats achter 2 supermarkten. Na het eten en het maken van de plannen leek het beter om vast richting Fuente Dé te rijden. We staan hier op de parkeerplaats bij de gondel met een uitzicht op 900m hoge rotswanden. We hebben een plekje in de gondel gereserveerd voor morgen 10.00 uur.

1. Toine Verdiesen:
    23 mei 2022
    Beregoed.
  2. Arie Visser:
    23 mei 2022
    Het is weer een heel verhaal jullie beleven zo heel wat . Groetjes Arie en Nel
  3. Marja en Ed:
    26 mei 2022
    Wat leuk dat jullie ons weer volgen. Succes met de verhuizing!