Glad

21 februari 2024 - Akureyri, IJsland

Maandag 5 t/m dinsdag 20 februari 2024
Akureyri

We zijn inmiddels in onze 3e week in IJsland. Het weer is echt heel anders dan vorig jaar. Toen was er in onze eerste 3 weken 11 dagen storm waardoor er niet geskied kon worden. Nu hebben we wel een paar grauwe dagen en sneeuwdagen gehad, maar de meeste dagen was het eigenlijk mooi wintersport weer, ofwel licht vriezend met een zonnetje en geen of nauwelijks wind.

20240216_092932
Tot vrijdag de 16e was het nog niet echt druk hier. We hebben wel een aantal lessen kunnen geven. Bijna iedere dag was er wel een les. Marja doet naast het geven van skiles nog wat in de administratie van de skischool en werkt nog een aantal uurtjes bij Kaffi Ilmur. Ze kookt niet alleen voor mij, maar heeft ook enkele keren in de het lunchcafé gewerkt. Ja, het is nog hard werken als pensionado.
Op vrijdag begon hier de winterbreak. Het leek wel een grauwe dag te worden. Maar toen we de berg op reden kwamen we boven de wolken uit. Een prachtig gezicht. In de Alpen zie je dat regelmatig, maar hier hadden we dat nog niet gezien.20240216_092925
Het werd een stuk drukker bij de liften en er waren ook veel meer kinderen in de skischool. Er waren ook meer privé lessen zodat onze dagen behoorlijk vol gepland waren.
Hoewel de winterbreak t/m 26 februari duurt was het maandag al een stuk rustiger, zeker wat betreft de lessen. Zo hadden we vandaag een dagje vrij.20240220_112800
Het was een mooie dag, zonnig en net boven de 0 graden. We reden naar Goðafoss. We liepen over de oude brug aan de rechter kant van de rivier naar de waterval. Goðafoss blijft een indrukwekkende waterval ook al hebben we het vorig jaar al meerdere keren gezien. Na een warme chocomel reden we door naar Skútustaðagígar bij het Mývatn meer. Er stond hier een straffe wind en dat maakte het behoorlijk koud.20240220_132539
Skútustaðagígar zijn pseudokraters. “Pseudokraters zijn kenmerkende landvormen die ontstaan wanneer een lavastroom over grond beweegt die water of ijs bevat; de hitte van de lava zorgt ervoor dat het water of het ijs in stoom verandert, waardoor plaatselijke explosies door de lava ontstaan.” We maakten daar een kleine wandeling. Het was daar spiegelglad. Naast de spikes onder de auto bonden we ook spikes onder onze schoenen. Dat hielp maar gedeeltelijk. Marja maakte een schuiver en gleed een meter of 10 naar beneden. Maar gelukkig zonder kleerscheuren!

1. Erica:
    21 februari 2024
    Prachtige foto's!! Dat moet genieten zijn.
  2. Marja en Ed:
    Zekers
  3. Nicolet Veldman:
    21 februari 2024
    Werken en genieten dat is toch geweldig. Geniet ervan samen.. veel plezier prachtige foto’s zeg👍
  4. Marja en Ed:
    Doen we
  5. Nick Kokje:
    21 februari 2024
    Zo zo, passen jullie op daar!!!! Geniet ervan
  6. Marja en Ed:
    21 februari 2024
    Ja hoor, maar er is heel veel ijs in IJsland. We zijn iedere dag op onze hoede...
  7. Meija:
    21 februari 2024
    Heerlijk samen genieten! Ga zo door x
  8. Hanneke:
    21 februari 2024
    Wat is het daar toch mooi hè, prachtige foto's !
  9. Harry:
    21 februari 2024
    Blijf genieten het ziet er top uit !
  10. Angela van Heiningen:
    21 februari 2024
    Wat mooi!! Hier in Oostenrijk prima weer, maar druk. Genieten saampjes🥰 en voorzichtig aan!!
  11. Miriam:
    21 februari 2024
    Prachtige foto’s!Leuk om jullie op deze manier te volgen.
  12. Linda van der Linden:
    22 februari 2024
    Klinkt geweldig 🤩 genieten!!!!
  13. Loes:
    22 februari 2024
    Wat een prachtige plaatjes! In Nederland regen en grijs! Wat een verschil! Genieten daar!
  14. Anja:
    22 februari 2024
    Ziet er heerlijk uit, geniet er van!

Jouw reactie