ATB-en

27 oktober 2019 - Aso, Japan

Aso, 27 oktober 2019
Na het uitgebreide voornamelijk Japans ontbijtbuffet reden we met de shuttle bus van het hotel naar het station van Aso. Je kon daar elektrische ATB’s huren, nou ja huren, het kostte niets. Het was nog op proef. We moesten daarvoor wel een App downloaden en ons registreren. Het ging goed totdat we ons creditcard gegevens moesten invullen en daarbij een halfjaar abonnement zouden afsluiten. Het werd niet duidelijk waar het abonnement voor. Wel werd gezegd dat het geen geld kostte. We vertrouwden het niet en kregen geen fietsen mee. Onderhandelen met Japanners is onmogelijk.
We konden nog net mee met de bus de berg op naar de vulkaan Aso. We hadden graag nog verder de krater beklommen, maar de vulkaan was te actief. Een grote wolk stoom en gas steeg voortdurend op. Er werd continue gewaarschuwd voor een uitbarsting. Er is niets gebeurd.
Na de nodige foto’s en video’s getrokken te hebben (we hebben een Belg in de groep) liepen we terug naar het bezoekerscentrum voor een bakkie koffie. Tijdens een rustige wandeling, genietend van het landschap en de rookwolk van de vulkaan op de achtergrond, trok de lucht verder open. Er kwam een interessante piek uit de wolken. Ik ging ervan uit dat het uitzicht daarvandaan beter zou zijn en vroeg wie er mee wilde. Harry hapte meteen. Op het laatst sloot Wilfred toch nog aan. We liepen in een aardig tempo de berg op. Het uitzicht was inderdaad schitterend. Boven ontstond het idee om te proberen naar het dal te lopen. Het leek te kunnen, maar we kwamen uiteindelijk weer halverwege de twee bushaltes uit. We besloten om daar vandaan alsnog naar het station te lopen. Na bijna 20 schitterende kilometers  bereikten we het station in Aso. Er was nog net tijd voor een Onsen. Marja liet een foto zien van een prachtige Onsen met uitzicht op de vulkaan. Ik had geen raam naar buiten.
Het diner was net als gisteren weer voortreffelijk. Mijn zelf getapt biertje zie je tussen de video’s staan.
We waren weer te laat voor de bingo. We hebben nog even geschoten. Ik heb helaas niets geraakt. De dames en Harry hebben zich nog in de Karaoke uitgeleefd. Ze zullen morgen wel schoor zijn. Geen probleem, want je behoort toch niet te praten in de bus en trein.

1. Arie Visser:
    27 oktober 2019
    Ik zie dat jullie genieten van deze reis geniet verder groet Arie en Nel
  2. Linda van der Linden:
    28 oktober 2019
    Zooooo gezellig iedere dag het leuke verslag van Ed
    Zal het missen als jullie weer thuis ziijn