Kraanvogels

11 oktober 2019 - Lake Shikotsu, Japan

We stonden aan zee. De zonsopkomst konden we niet zien door wat wolken aan de horizon. Die wolken kwamen snel dichterbij. De gehele dag is het bewolkt gebleven.
Omdat we de noedelsoep zat waren had Wilfred beloofd pannenkoeken te bakken. Eigenlijk gisteren al, maar toen was daar geen tijd voor. Vandaag was het dus zover. Ze waren heerlijk!
We reden naar het treinstation in Kushiro om onze railway passen te activeren en plaatsen te reserveren in de trein naar Tokio. Dat bleek lastiger dan verwacht, niet alleen door de Japanse precisie, maar ook door tyfoon Hagibis.
Hagibis lijkt de ergste tyfoon sinds 1958 te worden. Hagibis komt zaterdag in Tokio aan. Ze verwachten een enorme schade. Waarschijnlijk zal er zondag geen trein naar Tokio gaan. We hebben toch maar stoelen gereserveerd.
Het was minder dan een half uurtje rijden naar Kushiro Shitsugen National Park. De rond wandeling van 2,5 km gaf slechts beperkt zicht op de wetlands. De wetlands kan je niet in. We hadden gehoopt kraanvogels te zien. Helaas is dat niet gelukt. Toch besloten we niet naar het kraanvogel centrum te gaan. We wilden ze in de vrije natuur zien, anders niet.
Harry heeft een workshop planken gegeven. Niemand heeft het gered. Harry blijft de enige die je plankend op een foto zal zien.
Na de wandeling reden we richting Sapporo. Een groep kraanvogels vlogen voor ons boven de snelweg.
Om 20.30 uur bereikten we Lake Shikotsu waar we hebben overnacht.

1. Petra:
    12 oktober 2019
    Sterkte met de tyfoon. Hij heeft hier ook al het nieuws gehaald...
  2. Marja en Ed:
    12 oktober 2019
    Voorals nog hebben wij geen last van de tyfoon. Wel is de vraag wanneer we met de trein🚄naar Tokyo kunnen. We zouden morgenochtend gaan maar dat is nog afwachten nu.
  3. Toine:
    12 oktober 2019
    Sterkte alvast, Tokio wordt ontruimd.
  4. Arie Visser:
    12 oktober 2019
    Pas op voor de storm groet
    Arie en Nel