Kaiser Wetter

12 maart 2024 - Akureyri, IJsland

Donderdag 7 t/m maandag 11 maart 2024
Akureyri
Na 4 prachtige zonnige werkdagen met het zogenaamde Kaiser Wetter zoals ze dat in Oostenrijk noemen, hadden we maandag een dag vrij.
We reden het rondje naar het noordwesten zoals we dat vorig jaar ook 2x hebben gedaan. We gingen dit keer weer met de klok mee. Het bleek een goede keus. Al snel nadat we Akureyri verlieten lieten we ook de wolken achter ons en gingen we wederom een stralende dag tegemoet.
Links van de weg 1, net na de pas, is een kloof. Vorig jaar op de terugweg naar Reykjavik hadden we geen tijd om daar uitgebreid te kijken. Nu was het 1 ijsbaan. We lieten het daar maar bij een bakkie koffie in de zon.
IMG_20240311_105907
Iets verder zagen we de voor in IJsland markante piek Hraundrangi goed liggen. In de Norðurárdalur Valley sloegen we de weg 759 in. De brug over de rivier gaf een mooi uitzicht. Verder bood deze doodlopende weg niet veel extra’s. Vorig jaar hebben we voor een gesloten deur gestaan bij Kakalaskáli. We hadden dit museum over de IJslandse geschiedenis eerder gebeld om te vragen of ze nu open waren. We kregen geen gehoor maar zijn er toch maar heen gereden. Een boer ernaast, waarna later bleek de zoon van de museumvrouw te zijn, belde ze ook en zei dat ze niet thuis waren. Wij reden terug en zagen nu het bord van Haugsnesbardagi. Hier heeft in 1246 de grootste en bloederigste veldslag van IJsland plaats gevonden. Er ligt een muur van stenen met op de stenen een kruis die een slachtoffer vertegenwoordigt.
IMG_20240311_123729
Terug bij de auto werd ik terug gebeld door de dame van het museum. Ze vroeg of we nog in de buurt waren en of we nog interesse hadden. We reden het kleine stukje terug. De vrouw opende het museum voor ons. Het was een bijzonder museum. De geschiedenis van IJsland werd verteld in 30 hoofdstukken. Bij ieder hoofdstuk had een kunstenaar iets gemaakt. Bij de meeste hoofdstukken kon ik de link tussen verhaal en kunst niet maken. Dat zal vast aan mij liggen. Ik begrijp kunst meestal niet maar in dit geval begreep de dame van het museum ook niet.
IMG_20240311_125654
De route ging door naar Sauðárkrókur. We kenden daar nog een bakker met heerlijke IJslandse lekkernijen. We kochten er twee en wilden deze op het zwarte strand aan de Greenland Sea opeten. Hier stond echter een frisse noordelijke wind. Dan maar in de auto opeten met uitzicht op de golven.
20240311_143426
Rijdend naar het noorden over de 76 kwam de bewolking opzetten. We kregen een kleine regenbui en de weg tot aan de tunnel voor Siglufjörður was nat. De temperatuur schommelde iets boven de nul graden. De ietwat spannende kustweg was gelukkig niet al te glad.

1. Alette:
    12 maart 2024
    Wat voor een IJslandse lekkernij hebben jullie gegeten
  2. Marja en Ed:
    12 maart 2024
    Gebak, ik weet niet hoe het heette, maar het was wel lekker
  3. Arianne:
    12 maart 2024
    Prachtige plaatjes. Zo te lezen houden jullie het nog wel ff uit daar in IJsland! Genieten you2!
  4. Marja en Ed:
    Gaat wel lukken ja
  5. Harry:
    12 maart 2024
    Dus lekker genoten die dag 👍
  6. Marja en Ed:
    alle dagen hoor
  7. Wim Antonissen:
    Wat een prachtige foto’s
  8. Rob:
    12 maart 2024
    Het weer is inderdaad wel veel beter dan vorig jaar. Mooie foto's. Veel plezier nog.
  9. Hanneke:
    13 maart 2024
    Leuk verhaal! Lekker weer een beetje meegenieten.
  10. Linda van der Linden:
    13 maart 2024
    Leuk verteld, genieten!!!
  11. Anke:
    15 maart 2024
    Wat een prachtig foto’s en wederom een boeiend verslag!!!
    Geniet ze nog!!!!

Jouw reactie