Muskusos

24 juni 2023 - Enden, Noorwegen

Dinsdag 20 juni 2023
Skage i Namdalen – Bølarein
We stopten in Namsos en liepen naar de Klompen. Als Nederlander kan je die natuurlijk niet overslaan. Vanaf Klompen hadden we mooi uitzicht over Namsos en het fjord.
In Steinkjer liepen we een wildernisroute. Tijdens die wandeling zagen we naast veel vliegen en vogels ook een eekhoorn, een konijn, een vos, een luiaard, toch nog de steenarend en zelfs een beer. Behalve de vliegen en vogels waren de andere dieren van hout, dat dan weer wel.
0620-150841 Noordkaap 2023
Boven rustten we uit in een gigantische strandstoel, waaruit we een mooi uitzicht op Steinkjer en Beitstadfjorden hadden.
Vanuit Steinkjer reden we noord-oost waarts naar Bølarein. Hier waren enkele oude rotstekeningen te zien. Een 6000 jaar oude tekening van een rendier op ware grootte was nog goed te zien. De overige tekeningen van onder andere de Skiløperen, de man op ski’s, waren minder goed te zien. De rotsen waren niet afgezet. Doordat men er nu overheen loopt vervagen de afbeeldingen.

Woensdag 21 juni 2023
Bølarein – Berkåk
Het was 2 uur rijden naar Trondheim. We parkeerde bij de Ikea en fietsten in 20 minuten naar het centrum. In Tronheim bezochten we uiteraard de oude houten huizen in Bakklandet, de Gamle bybro (oude brug) en de gigantische en zeer mooie Nidarosdomen (Nidaros Cathedral). We dwaalden verder wat door het gezellige oude centrum. We liepen naar de Sky Princess, een cruiseschip dat 2x zo lang en minstens 3x zo hoog is dan de Hurtigruten. Marja kon lekker winkelen en dat leverde mij een nieuw regenjack op. Laat de regen nu maar komen!
0621-155929 Noordkaap 2023
Terug bij de fietsen wilden we met een fietslift richting de Kristiansten festning. De fietslift was helaas nog buiten werking ivm de winter. (?) Het was een steile klim zo. De Kristiansten festning boeide van buitenaf niet. We lieten het fort links liggen en fietsten terug naar Ikea.
Amper na het verlaten van Tronheim over de E6 naar het zuiden begon het te regenen, gelukkig maar.

Donderdag 22 juni 2023
Berkåk – Hjerkinn
Tien jaar geleden waren we in zuid Noorwegen. Het noordelijkste waar we toen waren was het Dovrefjell-Sunndalsfjella nasjonalpark. We hebben toen een Muskusossen safari gedaan. We waren de enige 2 deelnemers. We liepen door de regen door Dovrefjell. Toen we enkele Muskusossen zagen grazen, gingen wij erbij zitten en lunchten op een afstandje mee. We vonden dit zo bijzonder en wilden dit nog wel eens meemaken, maar nu met een zonnetje.
We waren nu niet alleen. Er waren nog 15 andere deelnemers aan de safari. We liepen zo in een groep van 18 over de schitterende hoogvlakte. Tot de lunch was het enige dier wat we gezien hadden een plevier. Later troffen we een liggende Muskusos aan. Vanaf de 200 meter veilige afstand keken we tegen zijn rug aan. We hebben een tijdje gewacht totdat hij ging staan. We probeerden hem beter te zien door vanuit een andere hoek kijken. Uiteindelijk stond de Muskusos op. Omdat de Muskusos ging staan moesten we van de gids nog verder weg. We hebben zo de kop van het gigantische dier niet gezien.
0622-145154 Noordkaap 2023

Vijdag 23 juni 2023
Hjerkinn – Enden
Bij Folldal begint de scenic route Rondane. Gelijk in Folldal bekeken we de oude gebouwen en verroeste werktuigen van de Stiftelsen Folldal Gruver. Deze mijn is als onderdeel van het museum te bezichtigen. We waren te vroeg, de mijn was nog gesloten.
Het was een mooie route met fraaie uitzichtpunten. Bij Strømbu maakten we een wandeling van 10 km. Het lichte mos maakte het bos erg licht. De blauwe lucht hielp daarbij natuurlijk ook. Bij het gesloten Atnbrufossen Vannbruksmuseum was een kleine waterval. De waterval was weliswaar klein, maar heel interessant door de restanten van de oude constructies.
0623-163839 Noordkaap 2023
Ook de kerk in Sollia was gesloten. De houten kerk uit 1738 was van buiten al mooi genoeg.

1. Hanneke:
    24 juni 2023
    Wat een prachtig land is het! En zo stil en rustig. Genieten!
  2. Alette:
    24 juni 2023