Hurtigruten

20 juni 2023 - Skage, Noorwegen

Vrijdag 16 juni 2023
Sandnessjøen – Vega
We reden de ruim 1 km lange Helgelandsbrua over naar Sandnessjøen. We bekeken het Torlvstein, een museum over Vikingen. Nou ja, alleen aan de buitenkant. Het museum was gesloten.
Het letterlijke hoogtepunt bij Sandnessjøen zijn de 7 zusters. De Syv Søstre is een gebergte waarbij de toppen netjes op een rij liggen. Er gaat een wandeling van 23 km en 3500 hoogtemeters overheen. Die wandeling hebben we niet gemaakt. We kozen een kortere wandeling waarbij we niet over een top kwamen, maar wel mooi uitzicht hadden. De eerste 2,5 km klommen we stijl omhoog richting 1 van de zusters. Daarna bogen we af en begon het meer op wandelen te lijken.0616-125037 Noordkaap 2023
Bij aanvang van onze wandeling was de bewolking al helemaal verdwenen. Het was 15 graden. Tijd voor de korte broek!
Bij Tjøtta namen we de ferry naar het eiland Vega. Daarmee verlieten we de FV17.

Zaterdag 17 juni 2023
Vega
Het zou een rustdag worden. Voor de camper dan. Op het eiland Vega kunnen we onze fiets weer gebruiken. We hadden sinds Stockholm niet meer gefietst. Na 15 km trappen over een licht glooiend terrein dat wel iets weg heeft van de Veluwe, kwamen we aan bij Vegatrappa. Daar konden we nog meer trappen. De Vegatrappa zijn trappen met in totaal 1400 treden. Het is effen doorbijten maar dan heb je op 330 meter hoogte een prachtig uitzicht op de Vega archipel.0617-115406 Noordkaap 2023
In de Vega World Heritage Site werd getoond hoe de mens hier in harmony met de natuur leefden. De mannen jaagden en visten. De vrouwen verzorgden de Eidereenden. Ze maakten nesten voor de Eidereenden en beschermden ze. Na het broeden haalden ze het dons uit de verlaten nesten. Het dons gebruikten ze zelf of verhandelden ze.
We reden toch nog een stukje met de camper. We hadden een overnachtingsplek gezien bij de Stienadler Stien hike. Hopend om hier een steenarend te zien overnachten we hier en kunnen we met uitzicht op zee nog van de laatste zonuren genieten.

Zondag 18 juni 2023
Vega – Brønnøysund
Op het bord van de wandeling stond niet ‘Stienadler Stien’, maar ‘Stienalder Stien’. Het betekende dus geen Steenarend, maar Steentijd. De route leidde langs 6 belangrijke punten uit de Steentijd. Er stonden borden bij, maar ik zag geen verschil met de andere stenen.
We haalden de ferry van 11 uur en verlieten daarmee het eiland Vega. In Horn volgde we zo de FV17 tot Brønnøysund. Iets voorbij Brønnøysund beklommen we de Torghatten. De berg Torghatten is beroemd door het kenmerkende gat. Volgens de legende zou de "Horseman’s" pijl het gat, dat166 m lang, 41 m hoog en tot 18 m breed is, gecreëerd hebben. Volgens wetenschappers is het gat ontstaan door waterstromingen in de IJstijd. Doordat bij het smelten van het ijs het land omhoog kwam, ligt het gat nu boven water.
0618-154826 Noordkaap 2023
Terug in Brønnøysund stapten we op de Hurtigruten in zuidelijke richting. Leuk dat het schip de Nordkapp heette. We cruisete langs Torghatten. Vanaf de Nordkapp leek het maar een klein gat in de berg. Genietend van het uitzicht op het zonnedek bereikten we Rørvik. Het ging hier niet om het reisdoel, maar om de reis. In Rørvik hadden we amper de tijd om iets te doen. De Nordkapp meerde om 21.00 uur aan. Om 21.45 uur stapten we op de Kong Harald en voeren we terug. Nu konden we vanaf het dek en vanuit de luie stoelen achter glas genieten van de ondergaande zon. Donker werd het niet. Het was zelfs niet schemerig. Voordat we om 1.30 uur het schip verlieten kwam de zon al weer op.

Maandag 19 juni 2023
Brønnøysund – Skage i Namdalen
Het was een vermoeiende dag. We hadden kort geslapen en het was warm. Gisteren was het lekker met 20 graden. Maar de 28 graden van vandaag hakte erin.
We volgden de FV17 weer en wilden in Vik het Bygdemuseum bezoeken. Dit was helaas nog gesloten. In Vennesund namen we de laatste ferry van de FV17 naar Holm. De FV17 krondelde verder langs meren, fjorden en bergen. Bij Høylandet liepen we over de Hammer Bridge. De enige 30 meter lange overdekte brug in Noorwegen. Het is een Canadese bouwstijl uit de 19e eeuw.
Bij Høylandet bezochten we ook de Grungstadfossen. Google maps leidde ons net boven de waterval, waarbij het lastig was om de waterval goed te zien. We konden nog iets naar beneden lopen, maar kregen de Grungstadfossen niet echt goed in beeld. Ik las later dat Google er naast zat: “Google Maps navigation is wrong! You should approach the waterfall on the North side of the river” (local guide).
Het eerste plekje voor de overnachting werd verstoord door een groep mannen die daar hard aan het praten waren. We verhuisden naar een andere plek vlak langs de FV17. De tot nu toe zeer rustige weg was hier behoorlijk druk en lawaaierig. We staan nu bij een skistadion. Er ligt hier geen vlok sneeuw meer, dus het zal wel rustig blijven.

1. Nick Kokje:
    Prachtig!
  2. Harry:
    20 juni 2023
    Mooi daarbij de zeven zusters
    Bij Totghatten stonden wij ook in 2012 en later in 2018 zagen we het vanaf de Hurtigruten prachtig en nu tog echt zonnig 😎
  3. Marja en Ed:
    21 juni 2023
    Jullie hadden toch ook wel zon?
  4. Petra Kleinjan:
    20 juni 2023
    Ziet er weer prachtig uit allemaal! En......eindelijk zomerweer!
  5. Arianne:
    Prachtige natuur daar! Genieten you2 😘
  6. Fred:
    20 juni 2023
    Ik zat net te lezen over de waterval de 7 zusters in het laatste boek van Riley. Gisteren bij ACSI geweest en gezegd dat ik een heel goed reisleiders echtpaar voor ze weet. Geniet nog even van de natuur.
  7. Marja en Ed:
    Dank je Fred
  8. Harry:
    21 juni 2023
    We enigszins zonnig maar niet prachtig.
  9. Anja Verdiesen:
    21 juni 2023
    Mooie foto’s weer en leuk om de verhalen te lezen! Fijn voor jullie dat het weer wat meer zomers is. Veel plezier nog!