Picos de Europa (oost)

22 mei 2022 - Espinama, Spanje

0520-121106 Iberia 2022Vrijdag 20 mei 2022

Fuente Dé
Geweldig om wakker te worden met zo’n uitzicht. De steile rotswanden steken scherp af tegen de fel blauwe lucht. Het plaatje is groen omlijst door de dennenbomen. Boven op de rots is het bergstation van de kabelbaan goed te zien. Het is een spectaculaire kabelbaan die in 1x 753m omhoog gaat langs de steile wand.
Omdat we altijd vroeg wakker zijn deden we rustig aan. Bakkie koffie, nog een bakkie, ontbijt en dan de rugzakken inpakken. Het plan was om de route PR23 Horcados Rojos te lopen. Deze route loopt vanaf het bergstation van de kabelbaan (1823m) naar 2363m. We deden zo rustig aan dat we ons uiteindelijk nog moesten haasten om de gondel van 10 uur te halen. Er stonden al best wat mensen te wachten. Het was best een lange rij. De meeste stonden in de rij voor de kassa. Het was dus wel mogelijk om zonder reservering een kaartje te kopen. De on-line gekochte kaartjes bespaarden ons wel een rij voor de kassa. We konden meteen in de rij voor de gondel. Om exact 10.00 uur ging het poortje open. Er kunnen slechts 20 personen in de kleine gondel. We hadden te veel mensen voor ons om met de 1e mee te kunnen. De 2e was wel voor ons. Het was een spectaculaire rit. Het uitzicht boven was geweldig!
De route PR23 Horcados Rojos begon gemoedelijk over een breed pad en was bijna vlak. Zodra we echt begonnen te klimmen werd het pad smaller en besneeuwd. Naar mate we hoger kwamen lag er meer sneeuw. Het was onduidelijk hoe de route verder liep. We volgden sporen van onze voorgangers. Maar dat werden er steeds minder. Op een klein colletje besloten we terug te gaan. We zijn tot 2221m hoogte gekomen.
Het bovenste stuk was heerlijk afdalen, glijdend of skiënd op de bergschoenen. We waren zo beneden. We liepen nog langs de 3 kleine meertjes terug naar de gondel.

0521-115756 Iberia 2022Zaterdag 21 mei 2022

Fuente Dé – Camaleño
Het was bewolkt toen ik de luiken van de camper opende. Tijdens onze koffie en het ontbijt klaarde het op. Zou het dan toch weer een mooie dag worden, ondanks de voorspelde onweer?
Hoe dan ook, we zaten om 10.00 uur weer in de gondel. Voor de zekerheid hadden we weer tickets on-line besteld. Tot onze verbazing was het vandaag (zaterdag) rustiger dan gisteren. Er stond helemaal geen rij. We dachten dan ook zo de gondel in te kunnen lopen. Om 5 voor 10 kan dat echter niet. We moesten wachten tot 10 uur.
Ook wandeling PR-24 Puertos de Áliva begon over een gemoedelijk breed pad. Na een eerste klim liep het pad geleidelijk naar beneden. Tot hotel/refugio Áliva moesten we enkele keren aan de kant. Het was voor een tractor die water uit het riviertje haalde en in een tank naar boven bracht. En voor enkel 4x4 auto's die hotelgasten vanaf de gondel naar het hotel brachten. Ondanks dat zagen we ook een groep van 6 chamois (gemzen) grazen tussen de sneeuwvelden op de berg. We namen een bakje koffie in de hut. Ik miste wel een heerlijke apfelstrudel bij de koffie.
Het pad ging na refugio Áliva op dezelfde manier verder. Het werd wel wat drukker. Meer wandelaars, meer auto’s, meer MTB-ers en, echt heel irritant, motorrijders.
Na ongeveer 8km sloegen we van deze onverharde bergweg af en liepen we de laatste 5km over een smal paadje op en neer verder naar het dalstation van de gondel terug. Het was heerlijk rustig daar.
Vervolgens reden we met de camper terug naar Potes. We deden wat boodschappen, aten wat op een terras en bewonderden het mooie dorpje. Ik denk dat ik het niet met Sartre eens ben en Potes toch mooier vind dan Santillana del Mar.
Voor de overnachting vonden we een rustige plaats in Camaleño.

0522-172945 Iberia 2022Zondag 22 mei 2022

Camaleño – Espinama
De gisteren voorspelde regen en onweer is uiteindelijk toch vannacht nog gevallen. Vanochtend was daar niet veel meer van te zien. De lucht was straalblauw.
Na het ontbijt reden we naar Espinama. We parkeerden daar op een parkeerplek bij een oud kerkje. Het kerkje lijkt niet meer gebruikt te worden. Zelfs op zondag zie je hier niemand.
Espinama is de startplaats voor een MTB tocht. Het was een schitterende tocht met prachtige uitzichten op de besneeuwde rotswanden van de Picos.
Vanuit Espinama konden we ook wandeling PR-26 lopen. Die stond dan ook voor vanmiddag op het programma. De maar 10km lange wandeling hadden we een beetje onderschat. De wandeling telde bijna 500hm. Die gingen wel tellen na de 900hm van het rondje fietsen van vanmorgen. De wandeling voerden door de bossen. Het was erg rustig. We genoten van het gezang van de vogels. We hadden wel gehoopt op meer mooie uitzichten op de hoge bergen van de Picos. Dat viel helaas tegen. We zagen door de bomen de bergen niet meer.
We vonden de parkeerplaats mooi genoeg om hier te overnachten.

1. Petra:
    25 mei 2022
    Jullie hadden al enthousiast verteld over de Picos en zo te zien was het niet overdreven.
  2. Marja en Ed:
    31 mei 2022
    Inderdaad, het was prachtig daar!
  3. Harry:
    26 mei 2022
    Prachtig die Picos ze staan op ons lijstje
    Graag heffen we daar ook gelopen!
    Maar Sofia is ook een mooie kleine prachtige stad .
  4. Marja en Ed:
    26 mei 2022
    Zeker een aanrader als het weer kan. Nog veel plezier in Sofia!
  5. Harry:
    26 mei 2022
    Dank we volgen jullie reis met plezier