Steden

2 juli 2023 - Gouda, Nederland

Woensdag 28 juni 2023
Krokkleiva –Drøbak
Vandaag stond Oslo op het programma. Steden zijn niet echt ons ding, maar we hebben ons best vermaakt. Op een website zagen we de top 15 bezienswaardigheden van Oslo. Het Vikingsschip was gesloten, wandelen door tuinen gaan we thuis weer doen, de vlooienmarkt en het mausoleum zijn alleen op zondag open, we gaan geen eiland op en gaan geen museum in met dit mooie weer.
We begonnen zo bij nummer 1: de Holmenkollen-skischans die gebruikt is voor de Olympische winterspelen van 1994. We wandelden naar boven en namen een sprong van de 100 meter schans. Geweldig om zo door de lucht te vliegen. Na onze gigantisch sprong maakten we in dezelfde simulator een skiafdaling. We ‘vlogen’ met een snelheid van 130 km/uur over de piste.
0628-120358 Noordkaap 2023
Vervolgens liepen we door het grootste beeldenpark ter wereld, het Vigelandspark van 80 hectare.
We waren op tijd bij het koninklijk paleis om de wisseling van de wacht te zien. Veel poppenkast, weinig actie.
De Karls Johans Gate, de ader van de stad, was inderdaad bruisend. Het prachtige weer heeft er vast bij gedragen. Het was 30 graden en Marja kon nu eindelijk ook een warme trui en regenjack kopen. We zijn goed voorbereid op het Nederlandse weer.
We liepen het dak op van het Oslo Opera House en hadden zo een mooi uitzicht op de haven in Bjørvika.
Inmiddels was het tijd om wat te eten. En dat doe je in Oslo in de Vippa Foodhall, een voormalige loods voor suikeropslag. Het was er gigantisch druk. We konden dan ook geen plekje op het terras vinden.
Na de indoor maaltijd liepen we via het middeleeuwse Akershus terug naar de camper.
De laatste bezienswaardigheid is het wildkamperen aan de Oslofjord. We staan hier niet echt wild, maar we kamperen wel.
(bron: De mooiste bezienswaardigheden van Oslo)

Donderdag 29 juni 2023
Drøbak – Flötemarken
Fredrikstad in het Oslofjord is onze laatste toeristische stop. De oude stad heeft nog een stadswal. Binnen deze muren liggen gezellige straatjes met mooie oude houten huizen. Uiteraard bestaat de hoofdstraat alleen uit restaurants en winkeltjes. Er ligt een eiland voor de oude stad met een heus fort, het Isegran fort. Met de gratis ferry kan je van het oude ommuurde centrum naar de nieuwe stad of het fort varen. Het fort op het eiland is niet meer dan een ruïne. Wat wel interessant was op dit eiland, was de Håpets Katedralen.
0629-123532 Noordkaap 2023
De Håpets Katedralen (Cathedral of Hope) is door vrijwilligers gebouwd. Het dak is gemaakt van plastic uit de zee, bijna 1000 viskisten vol. Het plastic is gewassen, gegranuleerd en omgevormd tot dakpannen in 40 verschillende kleuren. In het plafond komt de visie van de kathedraal tot uiting, namelijk dat kwaad in goed kan worden omgezet. Een inmiddels in Frederikstad wonende Duitse man vertelde ons enthousiast over dit project.
Na Frederikstad zochten we nog een plekje aan de kust. Er stond een harde wind en vandaag liet de zon zich ook nog maar nauwelijks zien. We reden door naar Zweden en vonden een heel rustig plekje aan een klein meertje.

Vrijdag 30 juni 2023
Flötemarken – Kaltenkirchen
We reden nog een uurtje over binnendoor wegen door de Zweedse bossen en langs enkele meren. Daarna begon de autobaan. In Zweden tuften we lekker door. Tot de tolpoortjes van de Öresundsbron. Vanaf dat moment reden we van file naar file.
Hoogtepunten van de dag waren wel de Öresundsbron en de Storebælt.
0630-141520 Noordkaap 2023
De Öresundsbron is met bijna 8 km de langste brug van Europa. Na deze brug vanuit Malmö volgt nog een tunnel van 4 km om Kopenhagen te bereiken.
De Storebælt heeft minder spectaculaire afmetingen. Het is net als de Öresundsbron een dure tolbrug. Zo moet je deze ook wel mooi vinden.

Zaterdag 1 juli 2023
Kaltenkirchen – Gouda
Ondanks de vele werkzaamheden kwamen we zonder files voorbij Hamburg. Onze navigatie koos ervoor om vanaf Bremen richting Hoogeveen te rijden. We zouden dan over de A37 Nederland inkomen. De eerste 30 km bleken daarbij geen autobaan te zijn. Die 30 km reden opzich nog wel lekker door. Helaas konden we door 2 wegwerkzaamheden niet op een snelweg komen. We hebben zo meer dan twee uur op 2-baanswegen gereden, door dorpen en met verkeerslichten en al.
Eigenlijk was de natuur daar wel mooi en het gaf wat herinneringen aan de vele 2-baanswegen in het hoge noorden.

1. Miriam:
    Welkom thuis!
  2. Linda van der Linden:
    Home sweet home 🌹🌹🌹
  3. Harry:
    Weer een prachtige reis van jullie Bucket lijst halen 😊👋
  4. Toine Verdiesen:
    3 juli 2023
    Een mooi avontuur weer kunnne volgen. Welkom thuis en tot binnenkort.