Watervallen

21 oktober 2015 - Victoria Falls, Zimbabwe

Heerlijk zo'n airco op je hotelkamer. De enige airco's die we gezien en gevoeld hebben sinds het vliegveld in Kaapstad waren die in de douane kantoren. Een heerlijk koele kamer slaapt toch ook wel weer lekker. De koelkast doet het helaas niet, maar de kamer is nu koel genoeg.
Victoria Falls 2Na het uitgebreidde ontbijtbuffet gingen we met de taxi naar de Victoria Falls. Er staat in deze periode van het jaar niet veel water in, maar je ziet wel hoe impossant de watervallen zijn. Doordat het water laag stond vallen de mistwolken mee en kon je de canyon goed zien. Met hoog water zie je alleen mist die honderden meters opstijgt. Het mooiste moment zal het dus zijn met niet te veel en niet te weinig water.
Je kan watervallen meten op hoogte, breedte en hoeveelheid water dat er gemiddeld door heen gaat. De Vic Falls winnen het wereldwijd op geen van deze 3 criteria. Maar als je deze 3 criteria combineert staat de Victoria Falls op de 3e plaats. De Niagara watervallen staan op 1.  Een volgend doel dan maar...
Na het bezoek aan de watervallen zijn we over de Livingstone Bridge gelopen. De brug is de grens tussen Zimbabwe en Zambia. Met een stempel van de douane van Zimbabwe op een papiertje mag je de brug passeren tot aan de Zambiaanse grens. De brug geeft aan beide zijden mooie uitzichten op de canyon. Het is echter moeilijk om daar van te genieten. Je wordt voortdurend lastig gevallen met Zimbabse en Zambiaanse verkopers van de uniek handgemaakte kunstwerken. Uiteindelijk hebben we een beeldje van een neushoorn kado gekregen bij een ruil van een 2 euro munt tegen $2. Ofwel een neushoorn voor -27 eurocent!
Terug in het hotel verheugden we ons op de airco. Helaas was er geen stroom in het hotel. Op de campsites waren we wel gewend dat de stroom regelmatig uitviel of dat de beloofde wifi het niet deed of erg traag was. In dit luxe hotel hadden we daar niet meer op gerekend. Maar ja, this is Africa. Het is dan wel weer bijzonder dat hier de wifi het nog wel deed, verder niets.
De game drives zijn over. Het luipaard hebben we niet meer gezien. We hebben de buffel maar opgegeten, heerlijk.