Ontbijt op bed

19 oktober 2016 - Songpan, China

Vandaag weer ontbijt op bed. Het is immers te koud om op te staan en het comfortabele hotel serveert geen ontbijt.

P1010746 LangsumiIn regen en sneeuw verlaten we Langmusi. We rijden over immens grote graslanden. De bergen lijken niet zo hoog meer of zijn niet meer te zien door de laaghangende mist. Na een lange tunnel is de sneeuw weg en hebben we een hogere bewolking. Op de uitgestrekte vlaktes zien we her en der wat tenten staan van nomaden met een kudde schapen of yaks. P1010758 Langsumi - SongpanDe schapen en yaks kruisen voortdurend de weg. De chinezen toeteren hard en rijden hard door. Eigenlijk het zelfde als ze bij overstekende voetgangers doen. Een ongeluk kan niet uitblijven. We hebben een schaap met zijn pootjes omhoog naast de weg zien liggen en een auto en vrachtwagen met de wielen opzij. Onze chauffeur heeft de bus gelukkig om de schapen, yaks, paarden, auto’s, vrachtwagens, kuilen in de weg en prostrerende mensen weten te manoeuvreren.

Voor degene die niet weten wat prostreren is, even nog wat over het Boeddhisme:
Boeddhisme komt er samengevat op neer dat ze geloven dat men bevrijd kan worden uit de cirkel van reïncarnaties door de middenweg van Boeddha te volgen. Dit houdt in het uitbannen van materiële verlangens, je ethisch gedragen  en het ontwikkelen van je geest. Zij willen niet meer reïncarneren omdat ze het leven als een lijdensweg zien. Het uiteindelijke doel is Nirvana, je hoeft dan niet meer terug te keren op aarde.
Om dit te beïnvloeden wordt dus gelopen om de Kora en veel gebeden. Heel extreem is het prostreren.

Bij prostreren sta je op 2 voeten rechtop met je handen tegen elkaar boven je hoofd. Vervolgens zak je op je knieën en zet je je handen op de grond. Je schuift je handen door naar voren zo ver je kan en ligt dus helemaal gestrekt op de grond. Vervolgens ga je weer staan.
Bij de tempels zie je dit veelvuldig gebeuren. Vaak op de plaats. Bij het Labrang klooster zagen we ze ook op deze manier de 3km lange Kora prostreren. Je zet dan je voeten op de plaats van je handen.
Het kan echter nog extremer. Er gaan er ook op deze manier naar Lhasa. Die wij tegenkwamen hadden nog  ongeveer 2600km te gaan.

Tegen het eind van de rit reden we nog over een bergpas van 3840m. Er was daar geen sneeuw meer te bekennen. Songpan ligt op 2900m. Het is hier minder koud dan in  Langmusi.

20161019_205643 SongpanSongpan is een oud ommuurd stadje. Het stikt hier van de Chinese toeristen. Ze hebben allemaal veel aandacht voor het standbeeld voor de oude toegangspoort. We hebben geen idee van wie dit standbeeld is. De stad was vanavond uitbundig verlicht. Kerst is er in Nederland niets bij.

1. Wil van elsen:
    20 oktober 2016
    ben met prosteren gestart maar het is overgegaan in protesteren, geniet!!!!!!!
  2. Marja en Ed:
    22 oktober 2016
    Het is al knap om dat een paar keer te doen.