Shanghai Tower

3 november 2016 - Shanghai, China

20161103_120502 Shanghai stadswandelingDe stadswandeling met gids door Shanghai gaf andere beelden dan de bekende plaatjes van Shanghai. De woonwijken in de oude stad hebben diverse bouwstijlen. In deze relatief jonge stad doen zij allemaal Europees aan. Shanghai is immers veel door Engelsen en Fransen geregeerd. De kleine en donkeren huizen worden vaak door meerdere families bewoond. De keuken wordt met meerdere huizen gedeeld. Vuil water wordt buiten het huis gehouden. Dat betekent dus dat de groenten buiten worden schoongemaakt. Ook is er vaak een gemeenschappelijk toilet en badruimte. Net als op de camping gaan de mensen hier met handdoek en wc-rol over straat. De mensen leven voornamelijk buitenshuis. ’s Winters daalt de temperatuur tot een graad of 5. De huizen zijn ook hier niet verwarmd. De overheid heeft immers besloten dat er ten zuiden van de Gele Rivier geen verwarming in de huizen nodig is.

De meeste wijken gaan in de komende jaren tegen de vlakte. Hiervoor in de plaats komen torenhoge flats. Dit is nodig om de groei van Shanghai op te vangen. Shanghai denkt binnen 20 jaar het aantal inwoners te verdubbelen!

P1020718 Shanghai TowerOver torenhoge flats gesproken. Vanmiddag zijn we de Shanghai Tower op geweest. Deze 632m hoge wolkenkrabber is sinds vorig jaar open en de op 1 na hoogste op aarde. De lift bracht ons met een snelheid van 18m/s (65km/h) tot 552m. Hoewel het beneden mooi helder leek, bleek je boven toch veel last te hebben van de bekende smog. Het uitzicht viel tegen. Omdat het vroeg donker wordt, hebben we nog even gewacht. Met alle lampjes aan was het toch nog de moeite waard.

1. Renee:
    4 november 2016
    En dan nog even met de mag lev ( weet niet of het goed is geschreven ) in ieder geval bedankt voor alle heel herkenbare verhalen en een goede terugvlucht