Tandem

13 oktober 2016 - Xi'an, China

Xi’an is eeuwenlang de hoofdstad van China geweest. De stad was het begin van de Zijderoute die helemaal doorliep tot Venetië. De 1e gouden periode was zo’n 2200 jaar geleden. De 2e gouden periode van Xi’an was 600 jaar geleden. De stad telde toen al 2 miljoen inwoners en was daarmee de grootste stad op aarde. Het aantal inwoners is nu gestegen naar 8 miljoen. Xi’an is daarmee veel kleiner dan Beijing. Ze zijn de stad overigens nog steeds in rap tempo aan het uitbreiden. Er wordt volop gebouwd. Er staan gigantisch veel appartementen leeg in hele hoge torenflats. Sterker nog, er staan hele wijken leeg, vol met deze wolkenkrabbers. De Chinezen hebben nu de middelen om deze flats te bouwen en doen dat dan ook. Ze gaan gestaag door. Je ziet het overal.

P1010052 Xi'anDe oude stad van Xi’an is nu nog ommuurd. De muur is een rechthoek van 3 bij 4 km en is goed gerestaureerd. Om de muur ligt een park waarin de ouderen Chinezen weer zorgen voor voldoende lichaamsbeweging om zo uitermate fit en lenig te blijven. Uiteraard spelen ze daar ook badminton en tafeltennis!

P1000972 Xi'anOp de muur kan je uitstekend fietsen. We hebben het maar eens op een tandem geprobeerd. Best leuk om te doen. Door het vele kijken, fotograferen en filmen waren we nog maar net binnen de 2 uur de muur rond. Geen geweldig gemiddelde, maar wel erg leuk.

Binnen de stadsmuur hebben we het kalligrafeer straatje, de klokkentoren, de drumtoren en de moslimwijk bewonderd.

Na de drukke dag konden we ons weer op het station melden voor de nachttrein naar Lanzhou.

1. Toine Verdiesen:
    14 oktober 2016
    Dit gebouw is ook te zien bij Breukelen. Wat dichter bij toch?
  2. Marja en Ed:
    15 oktober 2016
    Klopt Toine, we hadden ook kunnen eten bij de Chinees in het winkelcentrum en een rondje fietsen op de geluidswal. Maar dit heeft toch ook wel wat.