Het hoge noorden

24 mei 2023 - Härnösand, Zweden

Noordkaap
Op 21 mei zijn we vertrokken naar het noorden. De bedoeling is om met ons huisje op wielen naar de Noordkaap te gaan. Dus eigenlijk naar het noorden, zover we maar kunnen.
Uiteraard willen we onderweg wat zien. Als leidraad hebben we daarom de camperroute Noordkaap van de NKC.
Het plan is om via Zweden en Finland de Noordkaap in 2 weken te bereiken. Vervolgens zakken we via de Noorse fjorden en de Lofoten af naar het zuiden.

Zondag 21 mei 2023
Gouda – Malmö
De route die we gaan volgen begint eigenlijk pas in zuid Zweden. Dit was dus een echte reisdag. Het begon rustig, maar al voor Hamburg stapelden de files zich op. Hoogtepunten van de dag waren de brug naar Kopenhagen (de grote Beltbrug, Storebaelt) en de brug tussen Kopenhagen en Malmö (de Sontbrug, Öresundsbron) die bekend is van de serie The Bridge.

0521-194116 Noordkaap 2023

Maandag 22 mei 2023
Malmö – Stockholm
Het landschap iets ten noorden van Malmö is nog niet anders dat wat we in Duitsland en Denemarken zagen: licht glooiend met weilanden, bossen, akkers met o.a. knalgeel koolzaad en zonnepanelen. Kort nadat we bij Helsingborg de E4 opsloegen veranderde het wel. We zagen nu voornamelijk bomen. Het verveelde niet. Al die tinten groen tegen de blauwe hemel, prachtig.
Rond 2 uur bereikten we een parkeerplaats bij het meertje Dammtorpssjön, heerlijk rustig en op 25 minuten fietsen van het centrum van Stockholm. Dat ritje hebben we dan ook maar gemaakt. We kregen zo al een aardig indruk van de Zweedse hoofdstad. In het oude centrum wandelden we wat door de straatjes en kochten een ijsje. In IJsland hebben we geleerd dat het altijd weer is voor een ijsje, dus nu zeker ook met 23 graden!
0522-165433 Noordkaap 2023

Dinsdag 23 mei 2023
Stockholm – Härnösand
We fietsten wederom vanaf ons meertje naar het oude centrum. We meldden ons om iets voor tienen bij een lokale gids die we eergisteren via internet hadden geboekt. Toen we boekten hadden er slechts 3 personen geboekt. Vanmorgen stonden er 11 ingeschreven. Het viel wel tegen toen de groep uit 38 personen bestond. De start was traag. Gelukkig ging het daarna vlotter en kregen we een goede indruk van het oude Stockholm met leuke verhalen van de in Mexico geboren gids.
Vanmiddag reden we door naar het noorden. We hadden eigenlijk het Älgpark in Ocklebo willen bezoeken. De openingstijden van dit park pasten echter niet in ons reisplan. We hopen de komende weken nog genoeg elanden tegen te komen. We zijn doorgereden naar Härnösand waar we nog van de zonsondergang konden genieten.
0523-205339 Noordkaap 2023

1. Nicolet Veldman:
    24 mei 2023
    Super leuk weer om te lezen. Stockholm is ook geweldig wij raakte ook niet uitgekeken. Dan op de terugweg t park aan echt de moeite waard liefs nicolet
  2. Marja en Ed:
    26 mei 2023
    Welk park bedoel je Nicolet?
  3. Sophie:
    24 mei 2023
    Mooie vakantie lieverds, het begin is in ieder geval al prachtig👍🏼🥰
  4. Jopie:
    Hoi Lieve globetrotters, dat wordt weer genieten 😘 Jopie
  5. Alette:
    24 mei 2023
    het begin van jullie trip geslaagd, hele goede vakantie en ik veel leesplezier.
    Lieve groet
  6. Anton heijs:
    24 mei 2023
    Hoi, weer flink op pad samen. Hebben jullie het nobel price museum nog bezocht ? Ik vond het prachtig. Stockholm is een mooie stad.
  7. Marja en Ed:
    26 mei 2023
    Het Nobel price museum was gesloten. Er zat een privé groep in.
  8. Arianne:
    Weer een goed begin van jullie nieuwe avontuur! Relax, enjoy & have fun! X
  9. Harry:
    25 mei 2023
    Fijne reis blijf genieten en ik zie zonnig weer!
    We zullen over 14 dagen zelf gaan zien hoe mooi Stockholm is 👋
  10. Wim Antonissen:
    25 mei 2023
    Alweer zo’n prachtige reis. Ik ga weer enthousiast mee met jullie!
  11. Anke:
    25 mei 2023
    Ah...., super leuk wat jullie doen. Als kind vaak in Malmo geweest. Mijn broer woonde daar 12 jaar. Zij genoten enorm van de natuur!!! Geniet ze!!!! Wij kijken uit naar de verhalen!!! Liefs!!