Porto

9 juni 2022 - Porto, Portugal

0608-151123 Iberia 2022Woensdag 8 juni 2022

Porto
We werden wakker met regen. We gingen slapen met regen. Tussendoor leek het zo nu en dan droog. Leek, want vaak miezerde het dan nog.
Vanaf Espiunca reden we over de bochtige weg naar de Douro vallei en volgden daar de Douro naar Porto. We staan nu bij het einde van de Douro. Hier stroomt de Douro de oceaan in.
Het regende hard. Eerst maar een bakkie doen. Een potje kaarten. Lunchen. Het bleef maar regenen.
Eindelijk leek het droog en fietsten we langs de Douro, nu dus stroomopwaarts, de stad in. Ondanks de grauwe grijze lucht lag Porto er kleurrijk bij. De wijk Ribeira ziet er van de overkant van de Douro al mooi uit. Door de pastelkleurige huizen, vaak met beschilderde wandtegeltjes (azulejos) en de kleine balkonnetjes ziet de wijk er gezellig uit. In de Douro liggen en varen de karakteristieke port-boten. Zelfs in de regen bleef het een levendig geheel. Wij pakten onze paraplu's en bewonderden de ijzeren Luís-I brug die aan de Eiffeltoren deed denken. De brug is dan ook ontworpen door een leerling van Gustav Eiffel, de man van de Eiffeltoren. We dwaalden een beetje door de wijk Ribeira en bereikten het station São Bento. De hal van het station heeft gigantische schilderingen in 20.000 blauwwitte azulejos. Prettig is ook, dat we droog stonden in de hal. We konden ook even droog zitten onder het genot van een pastel de nata met een glas port. Verder zagen we nog kans om enkele kerken te bezoeken. In het Palácio da Bolsa, het oude beursgebouw, kon je alleen in met een rondleiding. Vanmiddag kon dat alleen nog in het Spaans en Portugees. Teruglopend naar de fietsen scoorden we een pastel de bacalhau. De pastel de bacalhau is een pasteitje met kaas uit Serra da Estrela. We vonden het niet heel lekker, maar we zaten wel even droog.
We werden alsnog kletsnat toen we terug fietsten naar onze camper.

1. Harry:
    9 juni 2022
    Die leerling van Eiffel heeft ook een mooie lift in Lissabon gemaakt om van de beneden naar de bovenstad te komen
  2. Marja en Ed:
    10 juni 2022
    Bedankt voor de tip.
    We gaan overigens niet meer naar Lissabon. Een Portugees uit Porto raadde dat ons gisteren af. Het is slechts een grote stad, zei hij.
  3. Harry:
    10 juni 2022
    Nou daar zijn wij het niet mee eens zo’n mooie stad !
  4. Marja en Ed:
    11 juni 2022
    Dan bewaren we die voor een volgende keer...