Venetië

10 juni 2022 - São Martinho do Porto, Portugal

0609-115439 Iberia 2022Donderdag 9 juni 2022

São Martinho do Porto
Hoewel ons een stralende dag was beloofd, was het vanmorgen nog zwaar bewolkt. Het was wel droog, maar de view op Porto was niet veel beter dan gisteren.
We reden langs de kust Porto zuidwaarts uit. Al snel kwam de beloofde blauwe lucht te voorschijn. We stopten in Aveiro. Aveiro zou met zijn kanalen en gondels het Venetië van Portugal zijn. De stad zag er gezellig uit. De gebouwen waren vaak met azulejos versierd. Er varen bootjes door het kanaal, maar Venetië, nee. We probeerden de specialiteit van Aveiro, de Ovos Moles. Deze zoete lekkernij van suiker en eigeel was best lekker.
We hadden in ons hoofd zitten dat we nog een half uur moesten rijden naar Nazeré. Het viel dus tegen toen we zagen dat de navigatie 2,5 uur aangaf. Nazaré kent de hoogste golven ter wereld. Er zijn hier golven van 30 meter gemeten. Dat wilden we wel eens zien.
We bereikten Nazaré zo pas aan het eind van de middag. Het was even lastig om een parkeerplaats te vinden. In Nazeré houden ze niet zo van campers. Zo moesten we een kwartiertje lopen naar het Miradoura do Suberco. Dit uitzichtpunt gaf een mooi uitzicht over het lage gedeelte van Nazeré en het Praia da Nazaré. Hiervandaan wandelden we naar beneden naar het Forte de São. Daar heb je het beste uitzicht op de enorme golven van het noord strand, Praia do Norte. Helaas waren de golven niet noemenswaardig.
Na een behoorlijke vismaaltijd reden we door naar het Miradouro Do Salgado. We waren nog net op tijd om de bovenste helft van de zon in de zee te zien zakken.

1. Wim Antonissen:
    10 juni 2022
    Dat is het surf Mekka daar met die hoge golven. Nu geen surfer gezien?
  2. Marja en Ed:
    11 juni 2022
    Er waren wel enkele surfers. De golven waren echter niet zo bijzonder nu. De echte hoge golven zijn daar in de winter. We gaan nog kijken in Peniche, waar jaarlijks de wereldkampioenschappen worden gehouden.