Ainu

8 oktober 2019 - Teshikaga, Japan

De dekens die we gisteren hadden gekocht hadden we vannacht niet nodig. Het was warm vannacht.
We zijn juist in de herfst naar Hokkaido gegaan voor de herfstkleuren. Helaas kregen we vandaag de andere kenmerken van de herfst erbij : regen en wind. Van de mooie route was zo weinig te zien. De viewpoints onderweg gaven slechts enkele meters zicht. We hebben nog wel kunnen genieten van het Ainu museum, Mount Lo en het Sumo museum.
De Ainu  (アイヌ) is het  oorspronkelijke volk van Hokkaido. Het woord ‘ainu’ betekent ‘mens’ en is tegengesteld aan het begrip ‘goden’. De Ainu zien dingen die handig zijn voor hen of die buiten hun controle vallen, als ‘kamuy’ (goden). In het dagelijks leven bidden ze tot verschillende goden door middel van diverse rituelen. Hun goden zijn natuurgoden (vuur, water, wind en donder) maar ook dierengoden (zoals beren, wolven), plantengoden (zoals paddenstoelen), objectgoden (zoals boten en potten), beschermgoden, goden van de bergen, en riviergoden. ( zie bron https://nl.wikipedia.org/wiki/Aino_(volk))
De Mount Lo ligt tussen de 2 meren in het Akan National Park. Hier borrelt en stoomt het uit de aarde. Het is daar lekker warm en ruikt naar de zwavel.
Het Sumo museum is geheel gewijd aan de Sumo legende yokozuna Taiho, die 32 keer het Grand Sumo Tournament heeft gewonnen.
In een Ramen restaurant hebben we wéér noedelsoep gegeten.  Drie keer noedelsoep op één dag was zelfs voor Wilfred te veel.
We hebben overnacht op het viewpoint 1 van het Lake Mashu. Toen we gingen slapen regende en waaide het nog steeds.

1. Anja:
    9 oktober 2019
    Jammer van het weer, maar de foto's zijn weer prachtig. En ramen is heerlijk, ex daags wel wat veel😁
  2. Marja en Ed:
    10 oktober 2019
    Klopt. En als ontbijt prefereer ik dat niet
  3. Arie Visser:
    10 oktober 2019
    Jammer van het weer ik hoorde dat in Japan heel hard geregend heeft fijne voortzetting van de reis.
  4. Marja en Ed:
    10 oktober 2019
    Dank je. En er komt een tyfoon aan...