Weetjes

28 oktober 2019 - Kyoto, Japan

Kyoto, 28 oktober 2019
Het ontbijt was weer verrukkelijk: heerlijke Belgische wafels met ananas, banaan en slagroom. Het Japanse eten heb ik maar laten liggen.
We reden met taxi’s naar het station en pakten de Flixbus terug naar Kumamoto. Daar stapten we in de Shinkansen via Osaka naar Kyoto. In Kyoto aangekomen raakten we een paar leden van de groep kwijt. De rolkofferdragers wilde een lift of roltrap nemen ipv de trap en kwamen vervolgens ergens ander uit op het grote station. Het duurde een half uur voordat we iedereen weer bij elkaar in het hotel hadden.

Het was een volle reisdag, dus tijd om wat weetjes in de trein te schrijven.

Allereerst dan maar over de treinen. De treinen rijden doorgaans behoorlijk op tijd. Maar op de seconde is toch wel overdreven. Regelmatig waren de treinen enkele seconden en zelfs enkele minuten te laat, zelfs de Shinkansen. De verplichte handelingen van de machinist en conducteur zorgen er wel voor dat alles goed en op tijd verloopt. Heel bewust en alles doen heeft aangetoond dat daardoor minder ongelukken en fouten ontstaan, en daardoor ook minder vertraging. In de boemel zag ik de machinist ieder sein, de meters, het tijdschema en zijn horloge aanwijzen. Het zelfde geldt voor een conducteur. Die wijst naar zijn horloge, naar de deuren of er nog iemand uit of instapt en weer naar zijn horloge. Prachtig om te zien. De Shinkansens hebben grotendeels gereserveerde stoelen. Als reiziger weet je dus waar je zit en kan je in de rij gaan staan op de plaats waar de deur van jouw rijtuig komt. Dit staat duidelijk op het perron aangegeven. Bij het uitstappen dien je tijdig klaar te staan. De treinen staan slechts enkele minuten stil op het perron. De Shinkansens en de gewone treinen zijn bijna allemaal van Japan Rail. Wij hebben een railpas voor 3 weken waarbij we die treinen kunnen gebruiken. Er zijn nog wel enkele privé lijnen. Daar moeten we aparte kaartjes voor kopen.
De Shinkansen rijdt vaak tussen de de 250 en 300 km/uur. We hebben wel een snelheid van 312 km/uur gemeten. Je ziet overigens weinig van de omgeving. De Shinkansen rijdt door veel tunnels en vaak zijn er geluidswallen.

Dat Japanners beleefd en behulpzaam zijn is zeker geen fabel. We zagen dat al op het vliegveld in Tokio, waar wij door de vertraging van de KLM onze vlucht naar Sapporo misten. We zagen het toen de camper van Harry, Renee, Toos en Paul het niet meer deed. Zowel de dame van het Visitor Centrum als de politie agent spanden zich maximaal in om ons te helpen. Bij het tanken staat een mannetje om het verkeer tegen te houden, zodat je makkelijk het tankstation kan verlaten. Als je de weg zoekt, of even op je kaart kijkt, wordt je vaak hulp aangeboden. Laatst liepen we toch verkeerd en kwam de oude man achter ons aan om ons te corrigeren!

Japan heeft veel automerken. Je ziet nauwelijks niet Japanse auto’s hier. Ik heb in de afgelopen 3 weken 1 Mercedes, 2 Audi’s, 1 Volkswagen en een Volvo gezien. Wel zie je van de ons bekende merken modellen die je bij ons niet ziet, zowel hele grote als hele kleine autootjes. Auto’s staan bijna nergens langs de weg geparkeerd.  Ze worden geparkeerd op eigen terrein, in parkeergarages of parkeerterreinen. De wegen zijn daardoor zonder geparkeerde auto’s. Dat is wel mooi voor het straatbeeld. De drukte in de steden valt mee. We hebben geen verkeersopstoppingen gezien. Zelfs niet in Tokio. Misschien ligt het aan de snelheid, die ligt erg laag in Japan. Vaak mag je niet harder dan 50 km/uur. Op de snelwegen mag je soms 100, maar vaak ook slechts 80 km/uur. Zo ie zo is het erg onduidelijk hoe hard je mag. Ook voor de Japanners zelf. Zij rijden vaak iets te hard, maar echte wegpiraten zie je niet. De reistijd wordt erg lang door de verkeerslichten. Ik heb hier nog geen lussen in de weg gezien. Je staat dus regelmatig te wachten voor rood, terwijl er niets voorbij komt. De Japanners wachten geduldig hun beurt af, ook als voetganger. Er is zelden een apart licht voor rechtsaf of linksaf. Als dan tegenover elkaar staande lichten op groen springen moet rechtsaf wachten op de tegenliggers die rechtdoor of ook rechtsaf gaan. De lichten staan hier, ook voor auto’s dus, na het kruispunt. Bij sommige wat grotere kruispunten kan dat erg ver weg zijn.

De straten zijn bijzonder schoon. Er ligt nauwelijks rotzooi op straat. Dit komt ook doordat het not done is om op straat te eten, drinken of roken. Misschien ook wel daarom vind je zelden een prullenbak op straat. Voor ons als camperaar was het lastig. We moesten ons afval wel ergens kwijt.

Je vindt overal drankautomaten. Ze staan op stations, bij bushaltes, gewoon op straat en in winkelcentra. Bijzonder is dat ze naast frisdrank ook warme koffie en thee in een flesje hebben. Je weet niet hoe lang die koffie al in het flesje zit, maar het smaakte nog verrassend goed.

Japanners eten veel buiten de deur. Iedere stad wemelt van de vaak kleine restaurants. Je kan vaak al voor circa €10,- een goede maaltijd hebben. Drank maakt het wel duur, maar thee en water is vaak gratis. Je kan het wel zo duur maken als je wilt. Zelfs in niet sterren Michelin restaurants kan je het ook erg duur maken. Er is nog wel eens Wagyu biefstuk of een koningskrab te bestellen.

Je ziet heel veel kleine supermarkten in Japan. De 7/Eleven, Watson en FamilyMart zie je overal. De FamilyMart is onze favoriet. We kochten daar vaak broodjes en pannenkoekjes voor het ontbijt of lunch. De koffie van slechts 100 yen smaakt ook goed. Er wordt nog overvloedig ingepakt in plastic. Bananen worden soms per stuk in plastic verpakt. En dan krijg je ook nog een plastic zakje mee.

Het toilet is ook bijzonder in Japan. Ik bedoel hier niet het traditioneel Japans toilet. Dit lijkt op een toilet wat wij kennen als een Frans toilet. Nee, ik bedoel meer het westerse toilet, dat zie je steeds meer en in ieder geval op je hotelkamer. Dit westerse toilet is volledig  geautomatiseerd. Vaak zitten er druksensoren in de bril. Zodra je gaat zitten wordt de bril verwarmt. Je hebt allerlei knoppen op een paneel zitten om je schoon te spoelen (voor of achter), te drogen of een muziekje op te starten zodat je buurman of vrouw je geluidje niet kan horen . Soms ook voor het doorspoelen. Omdat de knoppen alleen Japanse tekens bevatten is het iedere keer weer een uitdaging om gewoon door te spoelen. In de trein was een knop om de bril omhoog of naar beneden te doen. Er zijn overigens heel veel publieke toiletten, zowel in de steden als in de natuurgebieden, als bij de toeristische bezienswaardigheden, als bij de stations. En ze zijn allemaal schoon.
Het toilet op de foto heeft een wasbak boven de stortbak. Dat lijkt milieu vriendelijk. Je kan dan je handen wassen met het water dat in de stortbak loopt. Dit heb ik nu twee keer gezien. In beide gevallen was het toch eigenlijk net niet, er was echter geen zeep en handdoek aanwezig, zodat het eigenlijk niet bruikbaar was.

1. Wim Antonissen:
    29 oktober 2019
    Erg leuk om te lezen. Het gewone alledaagse leven van de Japanner en heel beeldend.
  2. M. Kokje:
    29 oktober 2019
    Wat hebben jullie prachtige plaatsen bezichtigd! Heel apart.