Gebraaide wormen

9 oktober 2015 - Swakopmund, Namibië

Tante GloriaOm 10.00 uur werden we opgehaald voor de township tour. Met Renee, Toos, Harry en Paul reden we in een busje naar township Mondesa. We bezochten daar 2 schooltjes. Het was vrijdag, videodag. De kinderen waren rustig en aan het beeld gekluisterd. Niet anders dan bij ons. Hoewel, voor die kinderen nog leuker, omdat zijn thuis niet allemaal tv hebben. De klassen zijn klein, ca. 20 kinderen. Maar het lokaal is dan ook niet groter dan 3x4m.
De 3e stop bracht ons de locale kunst. Heel bijzonder deze locale kunst. Eigenlijk net zo bijzonder als dezelde prullen uit de souvenir winkels.
De lunch in de TownshipAls laatste stopte we bij de bar. We kregen cola en bier. Na de drank kwam de lunch op tafel in de eetkamer. Het zag er nog wel aardig uit. Een soort aardappelpuree waar je een balletje van moest draaien en kon dippen in spinazie of bonen. Daarnaast waren er een soort noten wat meer op een rozijn met pit leek en gebraaide wormen. Ik had nog wel een worm willen proberen, waren het niet dat ze allemaal zwart aangebrand waren. De rest heb ik wel geprobeerd. Samengevat was het allemaal smerig. Zelfs Marja, die bija alles lekker vindt en graag eten van andere culturen proeft, vond dit afschuwelijk. Ik hoop dat de 3 glazen cola genoeg zijn om dit te neutralizeren. Als dessert werden we getrakteerd met een optreden van een A capella groep, dit was werkelijk schitterend. Gelukkig is de moderne tijd al doorgedrongen in de townships en konden we een cd kopen.
Op een quad door de Namib woestijn duinenOm 14.30 uur zouden Harry en ik opgehaald worden voor een quad tocht door de Namib woestijn duinen. Helaas kwam er niemand opdagen. Nadat we gebeld hadden kwam het toch goed. Het voordeel was dat we nu een eigen groep vormden en dus met zijn 2-en 1 gids hadden. Het was mooi om op deze manier de duinen nog te zien. Nadat we wat gewend waren aan de quads konden we de duinen als een soort half-pipe gebruiken.
Ondertussen probeerden Marja en Renee hun hobby in de stad uit te voeren. Maar dat viel tegen. De winkels zijn gericht op rijke Duitse toeristen. De prijzen zijn absurd hoog voor een Afrikaans 3e wereld land. Zelfs hoger dan in Nederland. Of is Nederland inmiddels zo ver afgezakt?
Na de heerlijke Jägerschnitzel mit Bratkartoffeln und gemischte Salat und ein Weissbier bereidden we ons weer voor op de 2e helft van de reis. Morgen vertrekken we verder naar het noorden. Dat deel van Namibië is dichter bevolkt, zowel wat mensen als dieren betreft. We gaan echter ook meer kamperen. Een dagelijkse update van deze blog kan ik dus niet garanderen.